Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Issue Date
Now showing items 21-40 of 134
-
Surrealistisk fotografi : virkelig uvirkelighet – eller uvirkelig virkelighet?
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)This master thesis has its origin in the possibilities that lays in surreal photographic expressions, and the gap which occurs within the understanding of what surreal photography is about, when art theory meets practice. ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
Stukket av : en undersøkelse av hvordan kunstneriske strategier og arbeidsformer i prosjekter som jobber praktisk med kunst, natur og miljø kan åpne for arbeid med miljørelaterte spørsmål i skolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)The thesis that lies before you is a study on how practical projects can combine art, nature and environmental issues. The text ends in a reflection on how this project can open up for work on environmental issues in the ... -
Dekket, men ikke tildekket : kistedekor i et samtidig perspektiv
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)Masteroppgaven Dekket, men ikke tildekket – kistedekor i et samtidig perspektiv tar for seg blomsterdekor av kiste i forbindelse med begravelsesseremoni. Masteroppgaven ser på kistedekoren i sammenheng med samtidige ... -
- Er dette arkitektur? : Om elevar på mellomtrinnet sin måte å utrykkje eigenskapar i arkitekturen i møte med nære bygde omgivnadar
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)I 2006 fekk arkitektur plass som eit eige hovudområde i dei norske læreplanane. Undervisning og medvitsgjering av dette emnet kan fremje både brukarmedverknad og interessa for gode omgivnader. Både arkitekturteorien og ... -
Dagbok fra kulturskolen : en undersøkelse av undervisningspraksis i kulturskolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)Masteroppgaven omhandler kulturskolelærernes undervisningspraksis og hvordan dette kan belyse spørsmål knyttet til kulturskolens didaktiske grunnlaglagsforståelse innen fagfeltet visuelle kunstfag. Jeg har gått inn i ... -
Potensialer og begrensninger i digital formidling av kunst - Belyst gjennom prosjektet ”Ukens kunstverk"
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven belyser jeg hvordan samfunnets teknologiske utvikling utvider og begrenser mulighetene i formidling av digitaliserte kunstverk. For dette formålet intervjuer jeg representant ... -
Bak den grønne døren: Bærekraft - I dialog med elever
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven er en casestudie som tar utgangspunkt i utstillingen «Bak den grønne døren», som var en del av Oslo Arkitektur Triennale 2013. Utstillingen omhandlet ulike fremstillinger av bærekraft innenfor fagområdene ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Stemmelaboratoriet: En analyse av musikk i teaterhendelsen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven handler om musikk som kommunikativt virkemiddel i teaterhendelsen. Med utgangspunkt i forestillingen Stemmelaboratoriet, har jeg her gjort en analyse av hvordan musikk har påvirket kommunikasjonen i ... -
“Når virkeligheten invaderer teatret”
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Den tyske teaterteoretikeren Erika Fischer-Lichte (2008a, 2008b) mener det alltid vil være en kommunikasjon mellom sal og scene, og at den kan beskrives som en feedback-sløyfe der de to partene har en gjensidig påvirkning ... -
Digitale formidlingsverktøy og interaktive mellomrom: En undersøkelse av elevers tolkning og meningsskaping i møte med samtidskunst
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven har jeg analysert et utvalgt empirisk materiale fra UiO sitt forskningsprosjektet GIDDER (Grupper i Digitale Dialoger). Materialet har dannet grunnlag for å belyse hvordan digitale formidlingsverktøy ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Maleundervisning i videregående skole – Fagdidaktiske ideologier og relasjonen til samtidens kunstfelt.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Masteroppgaven omhandler maleundervisningens praksis innen et utvalg videregående skoler. Maleundervisning er en del av praksisen innen faget Visuelle Kunstfag, ved utdanningsprogrammet Studiespesialisering med ... -
Strikking i dialog mellom tradisjon og samtid.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven rettes fokus på strikking i dialog mellom tradisjon og samtid. For å komme nærmere en forståelse av hvordan strikking kan være del av både tradisjon og samtid, samt hvordan dette kan brukes stiller jeg ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
60 Days of sharing: A Distribution of Artistic products On The Online Gallery; Instagram
(Oslo and Akershus University College, 2014)This thesis will study a distribution of artistic products on the social network of Instagram. Through artistic and scientific reflections the project looks at how the online photo-sharing network shapes an artist’s feed ... -
Digital kompetanse i kunst og håndverk - En kvalitativ kasusstudie av fire læreres posisjoneringer
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hva digital kompetanse kan innebære i kunst- og håndverksfaget. Masteroppgaven har hovedvekt på en teoretisk (og ikke en praktisk) tilnærming til digital kompetanse. Oppgavens perspektiver ... -
Øyeblikket i fotografiet - En undersøkelse av øyeblikket i fotografiet sett gjennom sjangrene snapshot og dokumentarfotografi
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Oppgaven tar for seg fotosjangrene snapshot og dokumentarfotografi som utgangspunkt for å finne begrep som kan formidle noe om øyeblikket i fotografiet. Bakgrunnen for interessen er tiltrekningen til den tilfeldige estetikken ...