Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Issue Date
Now showing items 21-40 of 134
-
Surrealistisk fotografi : virkelig uvirkelighet – eller uvirkelig virkelighet?
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)This master thesis has its origin in the possibilities that lays in surreal photographic expressions, and the gap which occurs within the understanding of what surreal photography is about, when art theory meets practice. ... -
Stukket av : en undersøkelse av hvordan kunstneriske strategier og arbeidsformer i prosjekter som jobber praktisk med kunst, natur og miljø kan åpne for arbeid med miljørelaterte spørsmål i skolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)The thesis that lies before you is a study on how practical projects can combine art, nature and environmental issues. The text ends in a reflection on how this project can open up for work on environmental issues in the ... -
Dagbok fra kulturskolen : en undersøkelse av undervisningspraksis i kulturskolen
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)Masteroppgaven omhandler kulturskolelærernes undervisningspraksis og hvordan dette kan belyse spørsmål knyttet til kulturskolens didaktiske grunnlaglagsforståelse innen fagfeltet visuelle kunstfag. Jeg har gått inn i ... -
- Er dette arkitektur? : Om elevar på mellomtrinnet sin måte å utrykkje eigenskapar i arkitekturen i møte med nære bygde omgivnadar
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for teknologi, kunst og design, 2013)I 2006 fekk arkitektur plass som eit eige hovudområde i dei norske læreplanane. Undervisning og medvitsgjering av dette emnet kan fremje både brukarmedverknad og interessa for gode omgivnader. Både arkitekturteorien og ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
Dekket, men ikke tildekket : kistedekor i et samtidig perspektiv
(Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag, 2013)Masteroppgaven Dekket, men ikke tildekket – kistedekor i et samtidig perspektiv tar for seg blomsterdekor av kiste i forbindelse med begravelsesseremoni. Masteroppgaven ser på kistedekoren i sammenheng med samtidige ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Bak den grønne døren: Bærekraft - I dialog med elever
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven er en casestudie som tar utgangspunkt i utstillingen «Bak den grønne døren», som var en del av Oslo Arkitektur Triennale 2013. Utstillingen omhandlet ulike fremstillinger av bærekraft innenfor fagområdene ... -
Digitale formidlingsverktøy og interaktive mellomrom: En undersøkelse av elevers tolkning og meningsskaping i møte med samtidskunst
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven har jeg analysert et utvalgt empirisk materiale fra UiO sitt forskningsprosjektet GIDDER (Grupper i Digitale Dialoger). Materialet har dannet grunnlag for å belyse hvordan digitale formidlingsverktøy ... -
Strikking i dialog mellom tradisjon og samtid.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven rettes fokus på strikking i dialog mellom tradisjon og samtid. For å komme nærmere en forståelse av hvordan strikking kan være del av både tradisjon og samtid, samt hvordan dette kan brukes stiller jeg ... -
Business as Usual? - Hvordan kultivere økoliteracy i grunnskolefaget Kunst og håndverk og valgfaget Design og redesign?
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven tar for seg mulighetene grunnskolefaget Kunst og håndverk og valgfaget Design og redesign har for å inkludere økoliteracy i undervisningen. Økoliteracy kan beskrives som forståelsen for hvordan naturen ... -
Episke toner
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Forord. For ord. For ordene. Før ordene. Førord. Både for og før ordene. For og før alt som kommer etter. Kjernen. En pekepinn på hva som vil komme. En advarsel eller bare en introduksjon? Med dette vil jeg legge til ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Maleundervisning i videregående skole – Fagdidaktiske ideologier og relasjonen til samtidens kunstfelt.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Masteroppgaven omhandler maleundervisningens praksis innen et utvalg videregående skoler. Maleundervisning er en del av praksisen innen faget Visuelle Kunstfag, ved utdanningsprogrammet Studiespesialisering med ... -
60 Days of sharing: A Distribution of Artistic products On The Online Gallery; Instagram
(Oslo and Akershus University College, 2014)This thesis will study a distribution of artistic products on the social network of Instagram. Through artistic and scientific reflections the project looks at how the online photo-sharing network shapes an artist’s feed ... -
Potensialer og begrensninger i digital formidling av kunst - Belyst gjennom prosjektet ”Ukens kunstverk"
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven belyser jeg hvordan samfunnets teknologiske utvikling utvider og begrenser mulighetene i formidling av digitaliserte kunstverk. For dette formålet intervjuer jeg representant ... -
Stemmelaboratoriet: En analyse av musikk i teaterhendelsen
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven handler om musikk som kommunikativt virkemiddel i teaterhendelsen. Med utgangspunkt i forestillingen Stemmelaboratoriet, har jeg her gjort en analyse av hvordan musikk har påvirket kommunikasjonen i ... -
Hvorfor er ikke drama og teater et fag i skolen? En studie av drama og teater sin posisjon i den norske skole gjennom 40 år.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på årsakene til hvorfor drama og teater ikke er et eget fag i norsk grunnskole. I undersøkelsen min har jeg gått igjennom læreplanene fra 1974 frem til i Kunnskapsløftet, som ... -
Bygg din egen fremtid: Fremtidsscenariobygging i faget kunst og håndverk. Fagdidaktiske muligheter og samfunnsetiske perspektiver.
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven handler om de fagdidaktiske mulighetene, innenfor grunnskole- faget kunst og håndverk, som kan ligge i et arbeid med fremtidsscenariobygging hentet fra industri- og produktdesign. Undersøkelsen og ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ...