Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Author "Hiim, Hilde"
Now showing items 1-20 of 23
-
Eit løft for yrkesfagleg opplæring på Vg1 helse- og sosialfag: korleis leggje tilrette for ein byrjande heilskapleg yrkeskunnskap for elevar på Vg1 helse- og sosialfag?
Rygg, Liv Elisabeth (Master thesis, 2010)Eit løft for yrkesfagleg opplæring; Dette er tittelen på mi masteroppgåva. Oppgåva har hatt fokus på korleis elevar på Vg1 helse - og sosialfag skal få ei meir praksisretta og heilskapleg opplæring og etter mi meining ... -
En tredimensjonal ledelsesstrategi som støtte for læreres yrkesutøvelse
Svendsen, Jan; Lundsvoll, Ingeborg (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Pedagogisk forankring med referanse til konsekvenspedagogikk, teamorganisering og egenvurdering utgjør tre dimensjoner i en skolelederstrategi ved Strømmen videregående skole. Holdningsstyring og komplementære ledelse ... -
Helhetlig og praksisnær opplæring: hvordan kan det tilrettelegges for en helhetlig og praksisnær opplæring i hudpleiefaget, som utvikler grunnleggende yrkeskunnskap?
Grønli, Kari (Master thesis, 2011)Helhetlig og praksisnær opplæring er oppgavens tema. Oppgaven har som mål å få en bedre forståelse for hvordan kompetansemålene i læreplanen kan sees i en sammenheng og der dette kan resultere i en helhetlig og praksisnær ... -
Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi
Eide, Anne Jorun (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ... -
Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i praksisfeltet bidra til å utvikle begynnende yrkeskunnskap hos elever på yrkesfag?
Andresen, Randi Skjeltorp (Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt hvor jeg har forsket på egen arbeidsplass, med elever og kollegaer. Problemstillingen har vært; Hvordan kan beskrivelse og refleksjon over erfaringer i ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
Gaupseth, Dina; Nålsund, Elin Karlsvik (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
Thorsen, Espen; Skyttermoen, Øystein (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
Bjørnstad, Eli Kristin (MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Kan du lære meg å tenke utenfor boksen? Et aksjonsforskningsprosjektet som kan bidra til utvikling av yrkesrettet undervisning for kreativ kompetanse, relatert til fagskolestudenter.
Rusli, Aranya (Master thesis, 2023)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om å systematisk undersøke undervisnings-konsepter for å forstå studentenes læring og hvordan kreativitet som profesjonell yrkeskompetanse stimuleres. Prosjektet har utforsket ... -
Kvalitet og vurdering i Prosjekt til fordypning: Service og samferdsel – VG2 IKT Servicefag. Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Otta
Fuglum, Bård Atle (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling legger vekt på hvordan man kan utvikle god kvalitet og vurdering i praksisopplæring i Prosjekt til fordypning (PTF-faget) i IKT- Servicefag. PTF-faget er et viktig fag på yrkesfaglige ... -
Praksis og relevans i yrkesopplæringen: elevenes erfaringer med praktiske opplæringsmetoder
Røsten, Line (MAYP;2014, Master thesis, 2014)The purpose of this thesis was to achieve a more practical and relevant training for students on sales, service and security, level 2. There is a great need to establish more practical and real life situations for students ... -
Psykisk utviklingshemmede og bruk av digitalfotograferte oppskrifter i matlaging
Spaniland, Malin (Master thesis, 2009)Skolen er stadig i utvikling med ulike reformer. Lov om spesialskoler kom i 1951, mens reform 94 og 97 kom med retningslinjer for å skille mellom generell pedagogikk og spesialpedagogikk. I senere tid er reformen kunnskapsløftet ... -
Sertifisering som vurderingsverktøy i yrkesopplæringen
Horgen, Erik (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som har tatt utgangspunkt i en reel utfordring ved Etterstad videregående skole. Utfordringen gikk på at skolen måtte ta elevene gjennom sertifiseringskurs på maretimefag, ... -
Skolemedisin mot praksissjokk: veiledning av nyutdannede lærere
Watz, Siw Helen (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Aksjonsforskning er gjennomført ved en videregående skole som har satt fokus på veiledning av nyutdannede lærere. Problemstillingen er: Hvordan utvikle et tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved egen skole? Jeg har ... -
Små Uppgifter och Stora Kompetenser En kvalitativ undersökning av elevernas utbyte med Micro Learning
Heuman, Jonas (Master thesis, 2023)För att reparera en maskin måste jag veta hur den är uppbyggd, en blomma måste få rätt näring för att den ska växa, och om jag som lärare ska kunna lära en elev, måste jag vara medveten om hur den lär sig. Denna rapport ... -
To læringsperspektiv i jazzdans: Fra formidlingspreget danseundervisning til prosessorientert læringsfokus
Nordgård, Aina; Haugland, Trude (MAYP;2014, Master thesis, 2014)Dette forskningsarbeidet er inspirert av pedagogisk aksjonsforskning, der vi ser kritisk på jazzdansdansens undervisningstradisjoner. Vi erfarer at disse preges av ensidig formidling, og at det er elevenes måloppnåelse ... -
Trafikklærerutdanningen
Halvorsen, Rolf (Master thesis, 2023)Trafikklæreren har et spesielt viktig samfunnsoppdrag, grunnen til det er at trafikkulykker er et alvorlig problem, både i Norge, Europa og resten av verden. Ulykkene rammer uventet, hardt og ofte vilkårlig, og de rammer ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
Jensen, Tore (MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Yrkesfaglærerens oppdrag med å utdanne egnede yrkesutøvere: Et kvalitativt forskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Helse- og oppvekstfag.
Østlie, Heidi (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne studien er basert på kvalitative forskningsintervjuer. Den handler om hvordan yrkesfaglærere bevisstgjør og utvikler elevenes egnethet for yrker innenfor HO. Informantene i prosjektet er erfarne lærere innenfor HO: ... -
Yrkesfaglæreres håndtering av elever med psykososiale vansker: En kvalitativ undersøkelse
Løvø, Wenche Heggtveit (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med undersøkelsen i denne rapporten er å oppnå økt oppmerksomhet rundt yrkesfaglig opplæring av elever med psykososiale vansker. De fleste lærere - inkludert meg selv, møter elever med slike utfordringer. Men ...