Yrkesfaglærerens oppdrag med å utdanne egnede yrkesutøvere: Et kvalitativt forskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Helse- og oppvekstfag.
Abstract
Denne studien er basert på kvalitative forskningsintervjuer. Den handler om hvordan yrkesfaglærere bevisstgjør og utvikler elevenes egnethet for yrker innenfor HO. Informantene i prosjektet er erfarne lærere innenfor HO: Formålet med denne studien er å avdekke hvordan yrkesfaglærere definerer begrepet egnethet, samt hvordan de arbeider med egnethetsarbeidet i skolehverdagen. Jeg har knyttet mitt prosjekt opp mot relevante styringsdokumenter og relevant teori.
Strukturen i oppgaven er basert på den didaktiske relasjonsmodellen til Hiim og HIppe. Dette bidrar til en systematikk og en helhet i prosjektet. Jeg har valgt å benytte meg av flere teoretikere som alle bidrar til å belyse oppgavens aktualitet og verdi. Det er nyttig å belyse denne teorien i sammenheng.
Resultatene i mitt prosjekt viser at yrkesfaglærere opplever utfordringer med elever som de opplever som ikke egnet for yrker innenfor HO. Det er flere årsaker til dette. Resultatene viser også helt konkret hvordan yrkesfaglærerne utfører dette arbeidet. Jeg har beskrevet disse utfordringene og presentert funnene mine i sitatsform. Dette gjør mine funn troverdige. Gjennom dette har jeg drøftet sentrale funn ut i fra den teorien som jeg har beskrevet i kapittel 3 og 4. Jeg har satt et søkelys på oppgavens aktualitet og har forsøkt å peke ut veien videre for prosjektets tema og problemstilling. Dette gjenspeiler også oppgavens verdi, der jeg ønsker at dette temaet skal forskes videre på.
Arbeidslivet trenger flere egnede yrkesutøvere som kan bidra med gode kunnskaper, ferdigheter, holdninger, og egenskaper. Dette vil komme brukerne til gode, samt at det vil gi yrkesutøveren gode opplevelser i yrkesutøvelsen sin.