Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på tittel
Viser treff 13-32 av 143
-
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Barns danningsprosesser i barnehagen. En kvalitativ studie om arbeidet med barns danningsprosesser i barnehagen
(Master thesis, 2020)Mål: Temaet for denne masterstudien er barns danningsprosesser i barnehagen, og barnehagens rammevilkår. Oppgaven tar utgangspunkt i Wilhelm von Humboldts forståelse av danning som en vekselvirkende prosess mellom individet ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
(Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Barns opplevelse av språktesting med bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks på nettbrett
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er barnehagebarns opplevelse av språktesting. Jeg utforsker temaet med det nettbrettbasert bildeverktøyet Cross-linguistic Lexical Tasks (CLT). I noen tilfeller er det nødvendig å vurdere små barns ... -
Barns uenigheter med hverandre
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet fokuserte på barns uenigheter og konflikter med hverandre i en norsk barnehage. Hvordan kommer barns perspektiver til uttrykk i situasjoner der er uenige med hverandre? Og hvilke vilkår ser ut til å ha ... -
Betraktninger om omsorg gjennom cafédialoger og tekster
(Master thesis, 2010)After many years of experience from the field of preschool education and of being concerned with several issues related to children and families, we've come across many questions related to the term care. And, in particular, ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Creating cultures of sustainability : a contribution to defining education for sustainability in the Norwegian kindergarten context
(Master thesis, 2010)The Kindergarten Act and the Framework Plan establish that care, upbringing and learning in kindergartens shall promote an understanding of sustainable development. A weakness in this is that ESD has not been defined for ... -
De yngste barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv
(Master thesis, 2006)This thesis is a study of children’s participation in their everyday life in a Norwegian kindergarten. The focus is on the youngest children in a Norwegian kindergarten, the children aged from one to three years. My ... -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
Det betydningsfulle i relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen - En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe barn om deres tanker om de barnehageansattes rolle og betydning i barnehagehverdagen
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg temaet «Den pedagogiske relasjonen mellom barn og barnehageansatte i barnehagen», og baserer seg på en kvalitativ undersøkelse av en utvalgt gruppe barn om deres tanker rundt de barnehageansattes ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
(Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
«Det handler jo bare om antall voksne fysisk tilstede i bygningen» - En kritisk refleksjon over dagens vikarordning og hvordan den påvirker kvaliteten i barnehagen
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er bruk av ukjente vikarer i barnehagen. Kjernen i oppgaven er hvordan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet påvirkes når en fast ansatt byttes ut med en fremmed person, med særlig fokus på personalets ... -
«Det handler om å bli hørt!» Barnehagelæreren som deltager i den offentlige debatt.
(Master thesis, 2014)This study examines three early childhood education teachers' experiences on participating in the public debate on critical issues affecting their workplace, profession and early childhood education in general. Through an ... -
”Det kunne vært verre” - En analyse av hvordan begrepet forebygging forstås på småbarnsfeltet
(Master thesis, 2015)This master project is a qualitative study of how the concept of prevention is understood and interpreted in the field of early childhood education. Prevention is a popular term used in many contexts and in many areas, ... -
Det mobile forskningsintervjuet i barnehagen – en metodeutforskning gjennom grounded theory
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker metoden mobilt forskningsintervju, brukt i barnehagekontekst sammen med barn. Denne metoden er tidligere metodologisk undersøkt i bruk sammen med voksne, men dette er ikke foreløpig gjort i ... -
«Dette blir garantert en legendarisk sesong!» En mikro-etnografisk studie av kulturen på en barnehageavdeling bestående av tre (mannlige) ansatte.
(Master thesis, 2014)The title of this thesis is: "This will definitely be a legendary season! A microethnographic study of a culture in a preschool classroom1 consisting of three (male) employees» Through a micro-ethnographic approach and ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
(Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ...