Blar i Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) på tittel
Viser treff 1355-1374 av 2642
-
Kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon - en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers oppgavebesvarelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i Fagdidaktikk: kunst og design undersøker ungdomskolelevers ferdigheter i kreative problemløsningsstrategier og kritisk refleksjon. Problemstillingen er formulert som: Hva kan ungdomsskoleelevers ... -
Kreativitet og livsmestring i kunst- og håndverksfaget: En studie av kunst- og håndverkslæreres forståelse av kreativitet og koblinger knyttet til livsmestring.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)De siste årene har begrepet kreativitet fått større oppmerksomhet i grunnopplæringen i Norge og i mange deler av verden. I tillegg har livsmestring, som inngår i det tverrfaglige temaene, blitt implementert i den nye ... -
Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft
(FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ... -
Kritisk refleksjon og systemorientert design: Bevisstgjøring og endringskompetanse gjennom Utdanning for bærekraftig forbruk
(FORMakademisk;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Internasjonalt fremmes utdanning som et kraftfullt verktøy i den omstillingsprosessen som er nødvendig for å kunne redusere klimaendringenes skadevirkninger på natur og samfunn. Artikkelen utforsker fem tekster om refleksjon ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Kromosomer - an experience in shared creative work and expression
(Journal of Virtual Worlds Research;6(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)This article is a reflection on the Kromosomer project, a storytelling performance held in both physical and virtual worlds, which was implemented and disseminated through digital, virtual and social media. The aim of the ... -
Kultur i spill - en iscenesettelse av hjemstedets ressurser
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om kunst i møtet med samfunnet gjennom en teatral hendelse, festivalen Kulturdag 2014. Med utgangspunkt i en iscenesettelse av mitt hjemsteds ressurser, reflekterer jeg rundt mine valg av ... -
Kulturdeltakelse for mennesker med funksjonsnedsettelser - om tilrettelegging og hensikt
(Fontene forskning;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Kun sanat eivät riitä – luovat terapiat
(Duodecim;Vuosi 2020, Numero 18, Journal article; Peer reviewed, 2020)Keskitymme artikkelissamme kolmeen Suomessakin hyvin tunnettuun luovaan terapiaan: musiikki-, kuvataide-ja tanssi-liiketerapiaan. Tarkastelunäkökulmana on ilmaisu, toisin sanoen se, miten näissä terapioissa perustellaan ... -
Kunst og digital fabrikasjon: Muligheter og begrensninger for kunstnerisk utvikling i skaperverksteder
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Masteravhandlingen er et resultat av min inntreden i skaperbevegelsen, og kan sees som en forlengelse av min bacheloravhandling om «rapid prototyping» i kunstneriske prosesser. Fra tiden som studentmentor ved OsloMet ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget i 2015 og ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Master thesis, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Kunst og næring - en studie av forutsetninger for økt samarbeid
(Master thesis, 2014)Formålet med oppgaven har vært å belyse hvilke forutsetninger som skal til for å skape et økt samarbeid mellom kunst/kultur og næring i praksis og hvordan organisasjonen Arts & Business kan bidra til dette. Kreativitet ... -
Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006
(FORMakademisk;3 (2), Academic article, 2010)Da yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- ... -
Kunstdidaktikkens møte med marginale røster
(InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ... -
Kunsten i aksjonsforskning
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Action research can be a suitable approach for artists who want to contribute to systemic change. Although action research to some extent has been explored as an artistic approach internationally, there has been no case ... -
#KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt ... -
Kunstinstitusjoners bruk av Instagram -en casestudie av hvilke strategier et utvalg nordiske kunstinstitusjoner bruker på det sosiale media Instagram
(Master thesis, 2017)Sosiale media utfordrer de tradisjonelle mediene som arena for kommunikasjon, formidling, markedsføring og dialog. Den digitale teknologien har gjort oss til delaktige aktører, vi er alle potensielle produsenter av innhold. ... -
Kunstprosjekt under bruene: Elvebredden kunstpark Skedsmo kommune
(Visual arts, 2010)Kunstutvalget for Elvebredden Kunstpark ber om forslag til mulig kunstprosjekt under bruene som krysser Nitelva. Veibru, jernbane- og gangbru krysser elva like ved hverandre. Gamle brukar av hogd stein samt gedigne pilarer ...