Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Yrkesopplæring"
Viser treff 1-20 av 31
-
70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssystem for yrkesopplæring i skole.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssikringssystem for yrkesopplæring i skole. Vi mener samfunnet trenger yrkesutøvere som kan utføre yrkesoppgaver av høy kvalitet. Yrkesutdanningen skal legge grunnlag for disse yrkesutøverne. I ... -
Avvik fra forventet progresjon i læretiden
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i forbindelse med min jobb som rådgiver ved utdanningsavdelingen i fylkeskommunen, i perioden 2017-2019. Hovedmodellen i norsk yrkesfagutdannelse ... -
Digital opplæring i praktiske ferdigheter – erfaringer fra den skolebaserte yrkesopplæringen i perioden mars til juni 2020
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol 15, Nr 2 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-09)Denne artikkelen beskriver hvilke erfaringer et utvalg yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag gjorde da skolene stengte i perioden mars til juni 2020 og de måtte tilrettelegge opplæring av praktiske ... -
En kjede er aldri sterkere enn sitt svakeste ledd: Hvordan kan skole og bedrift samarbeide, slik at helsefagarbeideren får den helhetlige yrkeskompetansen som helsevesenet har bruk for?
(Master thesis, 2009)Tema for denne masteroppgaven er den nye helsefagarbeiderutdanningen, som ble innført med Kunnskapsløftet i 2006. Et overordnet mål er å få fram samarbeidsstrategier som fremmer helhet, sammenheng og relevans i denne nye ... -
Et internasjonaliseringsprosjekt i yrkesopplæringen: Internasjonalisering og elevers læring.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med undersøkelsene i denne rapporten har vært å se nærmere på hvilke erfaring frisørelever på Vg2 og lærere ved Romsdal videregående skole (Rvgs) skoleåret 2016/2017 har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjektet. ... -
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Farvel til mesteren?
(Journal article, 2009)Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan praktiseres faget «prosjekt til fordypning» i skole og bedrift på VG2 el- energi? En undersøkelse av kvaliteten i utdanningen
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Faget prosjekt til fordypning er et viktig fag for våre elever når det gjeldet å få et innblikk i yrkesutøvelsene, og i en fremtidig yrkesutdannelse. En begynnende yrkesidentitet skal gi våre elever en god start på ... -
Læring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypning
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Et dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4 Nr 1 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-10-07)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Nye læreplaner i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag - Kompetanse for fremtiden?
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg. 5 Nr. 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-06-24)Den norske yrkesopplæringen er inne i sin første store reform siden Kunnskapsløftet i 2006. Fra høsten 2020 vil alle læreplanene i det skole- og lærlingebaserte opplæringsløpet oppdateres, og innholdet i disse læreplanene ... -
Praksis og relevans i yrkesopplæringen: elevenes erfaringer med praktiske opplæringsmetoder
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)The purpose of this thesis was to achieve a more practical and relevant training for students on sales, service and security, level 2. There is a great need to establish more practical and real life situations for students ... -
Refleksjon i og over elektrofag: En kvalitativ studie av elevers refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elektrofaglærere kan legge til rette for relevant yrkesopplæring, gjennom å stimulere elevene til refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori. Oppgaven viser hvordan målrettet arbeid ... -
Relevans gjennom yrkesforankring
(Journal article, 2010-10)I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)‘’Hvordan opplever elevene relevans i opplæringen gjennom differensierte oppgaver?’’ Programområdet Bygg- og Anleggsteknikk inneholder nå totalt 22 ulike fag som hver for seg leder frem til fag- eller svennebrev. For ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ...