Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Minoriteter"
Viser treff 1-12 av 12
-
Barnefamiliers flytting fra Groruddalen : hva betyr skole?
(Master thesis, 2013)At noen barnefamilier med etnisk majoritetsbakgrunn flytter fra Groruddalen, samt at flere med etnisk minoritetsbakgrunn kommer til, er vel dokumentert. Men også barnefamilier med minoritetsbakgrunn flytter, og en del ... -
Bruk av skolebibliotekets ressurser i tospråklig opplæring
(Master thesis, 2011)Temaet i denne oppgaven er bruk av skolebibliotekets ressurser i morsmålsopplæring for minoritetselever. Jeg har gjort feltarbeid på en skole på Østlandet med stor andel minoritetselever. Skolen har siden høsten 2007 ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
(Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
“Det er på tur de lærer å være sigøyner” Perspektiver på utdanning for rombarn fra 1999 til i dag.
(Master thesis, 2014)Denne studien handler om ulike perspektiver på roms utdanningssituasjon fra 1999 til i dag. Formålet med studien er å belyse hvordan norske myndigheter forstår sine forpliktelser overfor norske rombarn når det gjelder ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Master thesis, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
Handlende stemmer i skapende møter
(Master thesis, 2015)The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ... -
Minoritetsspråklige i eldreomsorgen
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Dette er en masteroppgave i yrkespedagogikk. Problemstillingen er "hvordan kan språkopplæringen bidra til å ansette minoritetsspråklige på sykehjem eller i hjemmebasert omsorg". Jeg brukte kvalitativ metode, semistrukturert ... -
Nasjonale minoriteter og det flerkulturelle Norge : utsyn
(Chapter; Peer reviewed, 2010) -
Skoleeierskap i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2014)Denne studien retter oppmerksomhet mot det kommunale utdanningspolitiske nivåets tilnær-ming til styring i en flerkulturell kontekst. Formålet med studien er å bidra med kunnskap om skoleeiers perspektiver på den flerkulturelle ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ...