Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Lesing"
Viser treff 1-8 av 8
-
Gutters mytiske verden – en studie av identitet og lesemotstand
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om gutter, lesing og identitet. Formålet med masteroppgaven er å undersøke gutters forhold til skjønnlitteratur i skolen gjennom identitetsbegrepet. Undersøkelsen er basert på to kvalitative ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
I overgangen mellom første og andre leseopplæring - En avhandling om femtetrinnelevers holdning til lesing og mestringsforventning i møte med nye tekster
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om lesing i femteklasse og overgangen mellom første og andre leseopplæringen: Hva er femteklasseelevers holdninger til lesing, og hvilke forventninger har de til mestring ved ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvorfor er det ikke bare norsklærerens jobb å utvikle leseferdigheter?
(Master thesis, 2018)I 2006 ble Kunnskapsløftet innført, og det nye ved denne reformen var et økt fokus på de grunnleggende ferdighetene innen lesing, skriving, regning og digital kompetanse. I tillegg ble den beskrevet som en literacyreform ... -
Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og motivasjon på 1. trinn i ... -
Læringsmiljø og romanlesing på elektrofag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg et utvalg av gutter på elektrofag som blir bedt om å lese to romaner og prate om handlingen i bøkene underveis i lesingen. Sammen med elevene leser også norsklærerne og yrkesfaglærerne de ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
(Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ...