Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Kompetanse"
Viser treff 1-20 av 25
-
70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssystem for yrkesopplæring i skole.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssikringssystem for yrkesopplæring i skole. Vi mener samfunnet trenger yrkesutøvere som kan utføre yrkesoppgaver av høy kvalitet. Yrkesutdanningen skal legge grunnlag for disse yrkesutøverne. I ... -
En aksjonsforskningsstudie om trafikklæreres samarbeid om utvikling av læreplanforståelse - om å reflektere rundt praksis og fylle på i sin praksisryggsekk
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan åtte trafikklærere har samarbeidet for å utvikle sin læreplanforståelse. Etter ti år med nye læreplaner i trafikkopplæringen er det utarbeidet en del rapporter og ... -
En oppgave om elever ved ungdomsskolen og arbeidsutplassering i bedrift
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Problemstillingen som er valgt i denne oppgaven er: «”Hvordan legge til rette for opplæring og gjennomføring av arbeidsutplassering i bedrifter? Underproblemstillinger jeg har valgt å fokusere på er: Hva er arbeidslivets ... -
En studie om yrkesrelevant utdannelse
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Rapporten belyser praksisfeltets tolking og oppfattelse av yrkesrelevant utdannelse. Praksisfeltet består av yrkesfaglærere innen Vg1 Design og Håndverk, Restaurant og Matfag, Vg2 frisør-, kokk- og servitørfag, samt faglig ... -
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Hvilken rolle har kunst og håndverk som et yrkesforberedende fag?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om hvordan kunst- og håndverksfaget forbereder barn og unge for en fremtid i samfunns- og arbeidsliv. Med et utgangspunkt i tematikken knyttet til yrkesvalg og hvordan ... -
Hvordan kan prosjektarbeid bidra til å utvikle fagskolestudentenes nøkkelkompetanse ved bruk av 4MAT?
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagskolen skal tilby en utdanning som er relevant for yrkesfeltet. Jeg underviser ved en fagskole og ser behovet for etablere tettere forbindelser mellom de ulike delene av utdanningen. Dette prosjektet har bakgrunn i ... -
Hvordan videreutvikle praksis for underveisvurdering som fremmer læring hos elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle praksis for læringsfremmende vurdering. Prosjektet er gjennomført på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag ved en videregående ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
(Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
Internasjonal påvirkning på Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2022)På starten av 2000-tallet skjer det store endringer i den norske skolen. Etter det såkalte PISA-sjokket i 2001 blir det satt spørsmål ved kvaliteten i skolen. Norge havner rundt midten på resultatlistene, noe som absolutt ... -
Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk er en kvalitativ studie som tar sikte på å analysere kompetansen til fem høyt presterende ungdomsskoleelever i matematikk. Studien forsøker å svare på hva som kjennetegner ... -
Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning . -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ... -
Leder yrkesretting til økt lærelyst og økt dybdekompetanse? Hvordan yrkesrette opplæringen for de elevene som ønsker å bli reparatører i lette kjøretøy på TIP Vg1? Et aksjonsforskningsprosjekt med studier i læring i forbindelse med yrkesretting ved programfaget Teknikk og industriell produksjon
(Master thesis, 2010)Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i forbindelse med yrkesretting innenfor utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon. Forskningen ble gjennomført skoleåret 2008/09 ved Narvik videregående skole ... -
Lærerens arbeid for å fremme elevers lesemotivasjon
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i begynneropplæring ved OsloMet – Storbyuniversitet. Masteravhandlingen handler om leseopplæring og motivasjon på 1. trinn i ... -
Læring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypning
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Et dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren ... -
Matematiske samtaler i en digital verden
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å ... -
Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskole læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar ... -
Personalkvalitet i barnehagen - Fokusgruppeintervju av styrere
(Master thesis, 2015)I have interviewed day care centre managers about their views of staff quality. My aim is to investigate how managers perceive the impact staff has on the quality of work with children and parents in day care centres. I ...