Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Kompetanse"
Viser treff 21-25 av 25
-
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Sertifisering som vurderingsverktøy i yrkesopplæringen
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som har tatt utgangspunkt i en reel utfordring ved Etterstad videregående skole. Utfordringen gikk på at skolen måtte ta elevene gjennom sertifiseringskurs på maretimefag, ... -
Tverrfaglighet og relevans: Et virkemiddel for å utvikle elevenes yrkeskompetanse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne master oppgaven handler om å utvikle en yrkesrelevant tverrfaglig undervisning for elevene på Vg1 Teknikk og industriell produksjon ved en yrkesskole på Vestlandet. Der et lærerteam i et gjensidig samarbeid, la til ... -
Veien til kunnskap: Samspillet mellom praksisveileder og minoritetsspråklig elev i kommunehelsetjenesten
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på samspill mellom praksisveiledere og voksne minoritetsspråklige elever utplassert i praksis i kommunehelsetjenesten. Studiens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan påvirker samspillet ... -
Vurdering for læring : kjennetegn på måloppnåelse
(FoU i Praksis; 2009, Chapter; Peer reviewed, 2010)”Et felles løft for bedre vurderingspraksis” er et prosjekt som ble igangsatt av Utdanningsdirektoratet i 2007 for å undersøke felles kjennetegn på måloppnåelse i blant annet matematikk. Dette kan bidra til en mer faglig ...