Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1863-1882 av 2383
-
Samarbeid for inkludering i skole og lokalsamfunn – En kvalitativ studie av distriktskolers skole-hjem-samarbeid med nyankomne foreldre
(Master thesis, 2018)Skole-hjem-samarbeid og det overordnede målet om å inkludere foreldrene i barnas skolegang og læringsarbeid står sterkt som prinsipper i den norske utdanningsmodellen. Forskere som Thomas Nordahl skriver om viktigheten av ... -
Samarbeid hjem - skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ... -
Samarbeid i digital spillbasert undervisning: En designbasert intervensjonsstudie
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Denne studien ser på i hvilken grad et undervisningsdesign bygget opp rundt et digitalt spill kan fremme samarbeid. Designet er skapt på bakgrunn av tidligere forskning og litteratur innen digital spillbasert læring i ... -
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ... -
Samarbeid og Tradisjoner, for styrking av felles fagspråk
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om utvikling og bruk av samtale- og refleksjonsverktøy til bruk i både bedrift og skole i blomsterdekoratørfaget, for styrking av felles fagspråk. Dette verktøyet har blitt til på ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Samfunnsfag – et fag av mange fag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ... -
Samfunnsrelevant og meningsfull opplæring i faget prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2010)Dette masterprosjektet startet på bakgrunn av at vi ønsket å forbedre nåværende praksis i faget prosjekt til fordypning Vg2 frisør. Avdelingen og elevene på skolen hvor prosjektet skulle gjennomføres, ønsket endring av ... -
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
(Master thesis, 2022)Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid ... -
Sammen i arbeidspraksis.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette prosjektet har vært å se nærmere på betydningen av tett oppfølging fra faglærer i arbeidspraksis for elevene ved Helse- og oppvekstfag. Jeg ønsker å se på og konkretisere erfaringer fra elever, faglærere ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ... -
Sammenligning av matematikkoppgaver fra TIMSS med norske matematikklærebøker for ungdomstrinnet: En analyse av matematikkoppgaver i lys av rammeverk for matematisk forståelse og kompetanse
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet er en matematikkdidaktisk masteravhandling som tar for seg en sammenligning av matematikkoppgaver fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
(Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ... -
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ... -
Sangrepertoaret i barnehagen - tradisjon eller stagnering? :
(Nordisk barnehageforskning;VOL. 15 (5), Journal article; Peer reviewed, 2017)Selv om sang er en vesentlig del av barnehagehverdagen, finnes det lite forskning på hva som faktisk synges. For å få et innblikk i dette, har vi med hjelp av deltidsstudenter på Høgskolen i Oslo og Akershus gjort et ... -
Så skal mangfoldet blomstre og fargelegge bildet av det norske "vi": Å tenke mangfold om igjen
(Master thesis, 2012)Mangfold er et tema som er i tiden, også politisk sett. Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har det vært fokus på det mangfoldige Norge. Det er i fra statsministerens tale i Jamaat-moskeen jeg har hentet ... -
Scientifically designed teacher education: Teacher educators’ perceptions in Finland and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper investigatesteacher educators’ perceptions of scientificallydesigned teacher education in Fin-landandNorwayand asksthe followingresearch questions:How do teacher educators in Finlandand Norway perceive ... -
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Context: In this scoping review, we examine the knowledge base concerning positive mental health studies for students in vocational education and training (VET). The VET student population embraces approximately 30-52% ...