Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 706-725 of 2363
-
Folkehelse og Livsmestring i musikkfaget, hva er det? Et kvalitativt studium som undersøker Folkehelse og Livsmestring sin betydning i musikkfaget, og musikkens betydning i skolehverdagen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring innenfor musikkfaget i norsk skole. Jeg tar for meg problemstillingen «Hvilken forståelse har musikklærere av begrepet Folkehelse og ... -
Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres opplevelse og erfaring med implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg ungdomsskolelærere oppfatter og erfarer implementeringen av folkehelse og livsmestring i samfunnsfag. Hensikten med oppgaven er å sette lys på utfordringene som ... -
«Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema». En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan det påvirker undervisningen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien er lærere sin forståelse av det tverrfaglige temaet ‘folkehelse og livsmestring’ og hvordan temaet påvirker undervisningspraksisen. Studien peker i tillegg på å belyse hvordan lærer-elev relasjonen ... -
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens
(European Early Childhood Education Research Journal;Volume 27, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-27)Food practices are culturally and historically situated, and so are conceptions of ‘risk’. Comparative studies of food practices can highlight these cultural norms and conceptions. In this article we will present results ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
Forbereder grunnskolelærerutdanningen engelsklærere for undervisning i engelsk som tredjespråk i Norge?
(Acta Didactica Norge;8(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Temaet for denne artikkelen er flerspråklighet i skolen, med fokus på engelskundervisning i Norge. Artikkelen undersøker i hvilken grad grunnskolelærerutdanningen forbereder fremtidens engelsklærere for arbeid med elever ... -
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i norske skoler
(Master thesis, 2023)Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme står øverst på den politiske agendaen, og de politiske retningslinjene plasserer lærerne i frontlinjen. Den politiske ansvarliggjøringen av skolen har møtt mye kritikk, ... -
Forebygging av vold mot spesialpedagoger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. ... -
Forekomst av eurosentriske perspektiver i norske lærebøker - En komparativ analyse av norske lærebøker i geografi
(Master thesis, 2022)Historisk sett har Eurosentrismen hatt stor påvirkning på det europeiske samfunnets verdenssyn, og dermed også samfunnsfaget i den norske skolen. Av den grunn er det viktig for samfunnsfagslærere å være kjent med begrepet ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter - en antologi basert på 13 bacheloroppgaver skrevet av yrkesfaglærerstudenter i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(Book, 2015)Denne antologien inneholder 13 bacheloroppgaver skrevet av studentene ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus i løpet av vårsemesteret 2015. Dette er første gang studentenes ... -
Forskende yrkesfaglærerstudenter er tilbake - en antologi basert på 19 bacheloroppgaver skrevet av studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet - storbyuniversitetet, 2020
(Book, 2020-08)Denne antologien inneholder artikler fra 19 bacheloroppgaver skrevet av 22 studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet i løpet av våren 2020. Artiklene tar utgangspunkt i varierte tema, ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 5 No 3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-09-14)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Forskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018
(Prismet;Årgang 69, hefte 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)Barnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment ... -
Forskningsbasert kunnskap og kvalifisering av lærere
(Research report, 2015)Gjennom styringsdokumenter, politisk retorikk og fra lærerutdanningen selv uttrykkes et ønske om at kvalifiseringen av lærere skal være forskningsbasert. Ikke minst for at forskningsbasert kunnskap om ”det som virker” skal ... -
Forslag til vellykket samarbeid mellom skole og museum
(Nordisk museologi;(2), Journal article; Peer reviewed, 2010)Successful collaboration between schools and museums requires that students are offered activities and tasks which they perform together with others, and which can only be carried out at the museum (Bamberger & Tal 2006:93). ... -
Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner
(MusPed:Research;, Peer reviewed; Journal article; Kapittel, 2022)This article illuminates, analyses, and discusses co-singing as it appears in interviews where the conversation originally revolved around music experience as a mediating tool for emotion knowledge (Vist, 2009). The main ...