Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 319-338 av 2363
-
Det beste fra to verdener - En kvalitativ studie av overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2021)The purpose of this study has been to investigate how the kindergarten and school can facilitate children in experiencing a smooth transition. If children are to experience consistency, what they encounter in school must ... -
Det betydningsfulle i relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen - En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe barn om deres tanker om de barnehageansattes rolle og betydning i barnehagehverdagen
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg temaet «Den pedagogiske relasjonen mellom barn og barnehageansatte i barnehagen», og baserer seg på en kvalitativ undersøkelse av en utvalgt gruppe barn om deres tanker rundt de barnehageansattes ... -
Det ble ufarlig å tegne et hus : hvordan kan læremidler for et datategneprogram utformes for å fremme læring?
(Master thesis, 2009)Hvordan kan læremidler for et data-tegneprogram utformes for å fremme læring? - Hva fremmer læring? - Hva hemmer læring? Jeg er tegnelærer på Fagskolen i Oslo. Et behov for lærebøker som raskt kan gi studentene kompetanse ... -
"Det du liker her, det er det du får" - Ungdomsskoleelevers forhold til medieinnhold på TikTok
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i at ungdom i Norge i liten grad ser på seg selv som lesende på fritiden, er problemstillingen i denne masteroppgaven: «Hvordan forholder ungdom seg til medieinnhold på TikTok?» Ettersom bruken av sosiale ... -
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
"Det er ingen av mine lærere som forkynner..." : grunnskolerektorers forståelse av egen rolle og eget handlingsrom i forbindelse med religions- og livssynsundervisningen
(Prismet;61 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-09)This article is based on an empirical study focusing on how the headmasters in Norway understand their role of being put in charge of the compulsory education, and their freedom of action in connection with religious ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
(Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
"Det er kanskje litt lagt på for at det skal bli spennende" : En kvalitativ undersøkelse av elevers fiksjonsforståelse i litterære samtaler på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen har forankring i sosiokulturelle perspektiver på læring. Formålet er å undersøke en hypotese om at elevers fiksjonsforståelse kan trenes i litterære samtaler på mellomtrinnet. Dette forutsetter en ... -
«Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Vurdering av elevers innsats i kroppsøving har aktualitet både faglig og politisk. Det finnes likevel relativt lite forskningskunnskap om hvordan innsats gjøres i praksis. Noen studier indikerer imidlertid at ... -
«Det er noe med å se de som ikke vil bli sett, blant alle som vil det» - En kvalitativ studie av læreres arbeid med tidlig innsats for å inkludere sjenerte barn i klassefellesskapet
(Master thesis, 2022)Skolen skal være en felles læringsarena for barn og unge. Ideelt sett skal alle barn bli inkludert i et fellesskap hvor mangfoldet blir verdsatt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hvordan skal lærere arbeide for å gi alle ... -
“Det er på tur de lærer å være sigøyner” Perspektiver på utdanning for rombarn fra 1999 til i dag.
(Master thesis, 2014)Denne studien handler om ulike perspektiver på roms utdanningssituasjon fra 1999 til i dag. Formålet med studien er å belyse hvordan norske myndigheter forstår sine forpliktelser overfor norske rombarn når det gjelder ... -
«Det er stilt de samme spørsmålene igjen, bare at det er forskjellige setninger» - En avhandling om elevers oppfatninger av to tilnærminger til skjønnlitteraturundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne avhandlingen kan du lese om hvordan ni elever fra en 6. klasse oppfatter to ulike undervisningsmetoder som ble tatt i bruk i undervisning om skjønnlitteratur. Ved hjelp av intervensjon, observasjon og intervju har ... -
«Det er vår elev som leser sakte» - En kvalitativ studie av kartlegging og tiltak som systemarbeid inn mot elever med lav lesehastighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Det er store individuelle forskjeller i leseferdighet mellom elever i samme klasse, og også i hvordan lærere og spesialpedagoger jobber med å øke elevers lesehastighet. Denne undersøkelsen vil fokusere på elevers lesehastighet, ... -
"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolen
(Master thesis, 2020)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022-05-23)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledge about the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a national quantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
«Det finnes et lys i alt som lever» : En skjønnlitterær analyse av identitet i boken De som ikke finnes (2014)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan boken De som ikke finnes (2014) skrevet av Simon Stranger, kan åpne opp for refleksjon rundt egen identitet i møte mellom tekst og leser, ved bruk av den litterære samtalen i ... -
"Det ga meg mer innlevelse" - appen "Trall" og gitar i sangundervisning - et kvalitativt aksjonsforskningsstudie med gruppeintervju av elever
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er at sang har blitt en nedprioritert aktivitet i skolen, fordi den ikke lenger er nevnt i Overordnet del av læreplanen. Det viser seg at sang er viktig for mange mennesker og bidrar til å ... -
«Det handler jo bare om antall voksne fysisk tilstede i bygningen» - En kritisk refleksjon over dagens vikarordning og hvordan den påvirker kvaliteten i barnehagen
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er bruk av ukjente vikarer i barnehagen. Kjernen i oppgaven er hvordan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet påvirkes når en fast ansatt byttes ut med en fremmed person, med særlig fokus på personalets ... -
«Det handler om å alltid ha vært»: Transidentitet og aktørskap i bildeboka Ollianna
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen analyserer vi framstillinga av transmotivet i bildeboka Ollianna (Dahle & Nyhus, 2020) og drøfter hvilke forestillinger om barn og barndom som ligger til grunn. Særlig undersøker vi om framstillinga av ... -
«Det handler om å bli hørt!» Barnehagelæreren som deltager i den offentlige debatt.
(Master thesis, 2014)This study examines three early childhood education teachers' experiences on participating in the public debate on critical issues affecting their workplace, profession and early childhood education in general. Through an ...