Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1472-1491 of 2363
-
Motivational factors are varying across age groups and gender
(International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH);Volume 19 / Issue 9, Peer reviewed; Journal article, 2022-04-25)The aim of the current study was to explore differences in passion for achievement, grit, and mindset across age and gender, by using a cross-sectional design. The sample consisted of 1548 participants including 931 females ... -
Motorisk læring i kroppsøving - En kvalitativ studie i kroppsøvingslæreres arbeid med motorisk læring i skoleårene 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med dette masterprosjektet er å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere ved norske skoler arbeider med motorisk læring i faget. Fokuset i denne oppgaven er på trinnene 1.-4.. Dette gjøres gjennom ... -
Motstand på ei småbarnsavdeling i eit etisk og demokratisk perspektiv
(Master thesis, 2014)The topic of this master’s thesis is: “Children’s resistance as participation,” seen in light of perspectives from radical democracy theory and the ethical philosophy of Levinas. I investigate how these theories can ... -
Motstand som medvirkende kraft? En mikroetnografisk studie av meningsskaping og relasjoner mellom 1-3 år gamle barn og voksne i barnehagens på- og avkledningskontekst.
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven fokuserer på de yngste barnas muligheter for medvirkning innenfor barnehagens hverdagslige samspills - kontekster. Medvirkningsretten har sin forankring i Lov om barnehager og barnehagens Rammeplan. Min ... -
Moving beyond the study of gender differences: An analysis of measurement invariance and differential item functioning of an ICT literacy scale
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Crafting a validity argument is crucial for the development of any assessment of ICT literacy. In about the context of studying gender differences in ICT literacy, it has therefore become essential to ensure that gender ... -
Mönster i leken
(Master thesis, 2022)Med utgångspunkt i fenomenologien ser jag i denna studie på hur dom yngsta barnen i barnehagen samhandlar matematiskt. Studien baserar sig på empiri hämtat från videoobservation. Studien visar att barn använder sig av ... -
Mulighetene bak praktisering av uteskole for elever med utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilke egenskaper og kvaliteter uteskole kan tilføre for elever med utfordrende atferd. Følgende problemstillingen ble formulert for denne oppgaven: «Hvilke muligheter opplever ... -
Muligheter i friluftsliv
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i kroppsøving har bakgrunn i viktigheten av inkludering i skolen. I den norske skoles overordnet del av læreplanen presiseres det at et grunnleggende prinsipp er at skolen skal utvikle et ... -
Muligheter i multiplikasjon
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om multiplikasjon ved 4. trinn i barneskolen. Min problemstilling: Hvilken rolle kan rike oppgaver spille for utvikling av forståelse i multiplikasjon? Den nye læreplanen LK20 viser at elevene må ... -
Muligheter og utfordringer i OneNote
(Master thesis, 2023)Ønsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale ... -
Muligheter til å utvikle algebraisk tenkning i fire lærebøker for førsteklasse
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har vi sett på hvilke muligheter for å utvikle algebraisk tenkning som finnes i fire lærebøker for førsteklasse. Vi har gjort en komparativ lærebokanalyse og har tatt for oss fire læreverk fra de største ... -
Multicultural competence and identity in young immigrants and refugees in Oslo and New York City : challenges and assets
(Master thesis, 2011)This research project is aimed at providing insight into the life worlds of 16 young immigrants and refugees currently residing in Oslo and New York City, specifically into how they see themselves in terms of multicultural ... -
"The Multicultural" : constructions in the curriculum of Norwegian primary schoolteacher education
(Master thesis, 2011)This thesis examines how a concept, “the multicultural”, is constructed in discourses in the current Norwegian primary schoolteacher education. The focus of this thesis is directed towards one institution, Oslo University ... -
Multidisciplinary Student Groups Support Digital Education as a Public Health Precautional Action to Prevent Spread of COVID-19 Infection: A Mixed Methods Study
(Journal of Multidisciplinary Healthcare;Volume 2022: 15, Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Health personnel had greater odds of contracting COVID-19 during its first wave in Norway, compared with all working-age individuals. Students in health care, but also in social care and teacher education ... -
Multiple Other-Initiations of Repair in Norwegian Sign Language
(Open Linguistics;volume 6, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-13)Not all other-initiations of repair (OIR) are instantly followed by a functional self-repair that restores the progress of the conversation. Despite previous observations of OIRs generally leading to restored progress after ... -
The multiplicity of preservice music teachers' positioning in a participatory action research
(Research Studies in Music Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-04)This article reports the results of a participatory action research study into Norwegian generalist music teacher education, that intended to develop spaces for preservice music teachers to foster agency and prepare for ... -
Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ... -
Muntlig kompetanse i fagsamtaler hvor elevene samtaler i grupper uten lærer
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale og muntlig kompetanse. Selv om det finnes mye forskning på muntlighet generelt, er det relativt få studier som tar for seg muntlighet i fagsamtaler hvor ... -
Muntlige ferdigheter i norskfaget: En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med utvikling av elevers muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har vi undersøkt læreres refleksjoner rundt arbeid med muntlige ferdigheter i norskfaget gjennom følgende problemstilling: Hvordan reflekterer et utvalg norsklærere på ungdomstrinnet rundt sin egen ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ...