Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Barnehager"
Now showing items 21-40 of 75
-
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ... -
Evnerike barn i barnehagen
(Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen?
(FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ... -
Førskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2012)Bakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av ... -
Hva har det å si? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer omkring styrerens tilstedeværelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke pedagogiske lederes erfaringer, tanker og meninger rundt styreres tilstedeværelse og hva dette har å si for deres rolle. Dette ses i sammenheng med teorier om transformasjonsledelse ... -
Hva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?
(Master thesis, 2022)Overgangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. ... -
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
Hvordan forstår pedagogiske ledere sammenhengen mellom veiledning av medarbeidere og utvikling av prosesskvalitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen? En kvalitativ studie
(Master thesis, 2022)Kunnskapsdepartementet definerer barnehagen som en lærende organisasjon. I gjeldene lovverk og styringsdokument, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017), står det at alle ansatte skal ... -
Hvordan tar barn i bruk de mulighetene uterommet kan gi i relasjonsleken? : en observasjonsstudie av hvordan noen barn leker sammen i barnehagens uterom
(Master thesis, 2011)In my master thesis I wanted to focus on the outdoor environment of the norweigian kindergarten, and how this room or place can afford play between children. My main research question is: ”How does children make use of ... -
I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.
(Master thesis, 2012)Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg ... -
'...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien
(Chapter; Peer reviewed, 2013-04-23)Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 4 | No. 2 | 2020: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-28)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
“Itte no knussel”: Je tek dom alle! : en kvantitativ studie av noen oppfatninger om egen profesjon og profesjonsutøvelse hos pedagogiske ledere på ulike alderssammensatte avdelinger
(Master thesis, 2011)Tittel: “Itte no knussel”: Je tek dom alle! Undertittel: «En kvantitativ studie av noen oppfatninger om egen profesjon og profesjonsutøvelse hos pedagogiske ledere på ulike alderssammensatte avdelinger.» Bakgrunn og ... -
Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Første del av problemstillingen omhandler hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet. Problemstillingens andre del tar opp hva styrerne ... -
”Jeg prøvde å fortelle at islam betyr fred” : en fenomenologisk studie av elleve norske muslimers møter med barnehager og skoler
(Master thesis, 2010)Dette er en fenomenologisk studie der jeg har ønsket å se på norske muslimers møte med skoler og barnehager, og hvorvidt de ble gitt samme kvalitet på innholdet som ikke-muslimske barn. Et utgangspunkt for oppgaven har ... -
"Jeg tenker ikke over det til vanlig, vet du…" En mikroetnografisk undersøkelse av personalets tanker, refleksjoner og holdninger omkring sine interaksjoner med de yngste i barnehagen
(Master thesis, 2014)De yngste barna har i de senere år markert seg i barnehagefeltet på lik linje med større barn (Statistisk Sentralbyrå, 2012a). Statistikken viser at også de yngste er i barnehagen hver dag og tilbringer store deler av dagen ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Kultur som mangfold og enfold i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. In Norway ’Kindergarten’ refers to any kind of Early Childhood Education and Care ...