Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1941-1960 av 2366
-
Sport for Development : Addressing HIV/AIDS in Zambian Underserved Community Schools through Sport and Physical Education Programmes : an analysis of the contextual realities of programme participants
(Master thesis, 2010)This study addresses the implications of sport for development. It focuses on how sport and Physical Education (PE) programmes are being used in addressing HIV/AIDS in Zambian under-served community schools. It, however, ... -
"Sportsvaskingens potensial i samfunnsfaget" En oppgave om sportsvasking som samfunnsfaglig tema for utvikling av medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i hvorvidt sportsvasking har en plass i samfunnsfaget på 10. trinn. For å undersøke dette, har jeg i denne oppgaven forsøkt å besvare forskningsspørsmålet: hvilket ... -
Språk og bilde. Et møte med Knut Roses maleriske univers
(Billedkunst;4(3), Journal article, 1996) -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ... -
Språkets makt og innflytelse
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehagekunnskap. Temaet for studien dreier seg som språkets makt og innflytelse gjennom sentrale styringsdokumenter i oppvekstsektoren. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmålet: ... -
Språkkartlegging i norske barnehager -en pilotundersøkelse av foreldres og barnehageansattesrapportering av norsktalende tre-åringers språkferdigheter ved hjelp av CDI III
(RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation;Nr 49, Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. ... -
Språklæring gjennom yrkesfaglig fordyping - Et aksjonsforskningsprosjekt i yrkesspråk.
(Master thesis, 2023)Elever i yrkesfag har praksis i bedrift gjennom faget yrkesfaglig fordyping (YFF). Der får de mulighet til å spesialisere seg i et yrke eller i en bransje. I tillegg til å løse arbeidsoppgaver i bedriftene, lærer de seg ... -
Språkmysteriet – et fysisk plassert digitalt spill laget for å utforske literacy i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I min masteroppgave har jeg utviklet et fysisk plassert digitalt spill med navn Språkmysteriet som har som intensjon å gi lærere en ny måte å undervise literacy i 1.klasse i grunnskolen. Ved bruk av pedagogisk designforskning ... -
Språkreisen - en reise i det norske dialektlandskapet: Utviklingen av brettspill for norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)I forbindelse med masteroppgaven har jeg utviklet brettspillet Språkreisen – en reise i det norske dialektlandskapet. Brettspillet er laget for ungdomsskolen, og er ment som et supplement eller alternativ til mer tradisjonell ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Stakeholders’ opinions of quality in Norwegian kindergartens
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-15)The theme for this article is parents’ and centre leaders’ opinions regarding what makes a good kindergarten. Both stakeholder groups agree on statements expressing child-centred values as indicators of a good kindergarten. ... -
Standpunktkarakter i naturfag: Læreres praksis, og hvordan denne samsvarer med intensjoner i nasjonale styringsdokumenter
(Master thesis, 2018)Oppgaven er et resultat av et ønske om å belyse det arbeidet som blir gjort når læreren setter standpunktkarakter i naturfag. Problemstillingen som ble lagt til grunn for arbeidet var: Hvordan arbeider lærere med fastsetting ... -
'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ... -
Sticks and Stones May Break My Bones, but Discourse is Forever
(Master thesis, 2021)This project uses a thematic, content, and critical discourse approach in its analysis of Norway’s newest national curriculum. By employing these analytical approaches this project attempted to gather a better idea of the ... -
Stillelesing i norskfaget – pustepause for læreren eller veiledningsøkt i lesing?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, ... -
Stillhet i kaos : retrospekter på makt i profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven er inspirert av Foucault og hans tanker om arkeologi. Gjennom retrospektiver på profesjonell praksis forsøker jeg å gjenfortelle glemte fortellinger, og å avdekke stille stemmer, ved at jeg ser på ... -
Stimulering av global bevissthet gjennom internasjonalisering
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The topic of this article is nurturing global consciousness through internationalization in teacher education. As a teacher educator, I have been supervising 29 student teachers in their three-month practice in Namibia and ... -
Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space
(Periskop;, Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the role of ethical boundaries for the academic and the artist/researcher in stabilising or destabilising colonialised positions of power. It stems from an increasingly urgent need to understand ... -
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2020, Vol. 7, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Context: Through a dual model, based on 2 years of education in upper secondary school followed by two and a half year of apprenticeship training, Norwegian plumbing education has become an integrated part of the Technical ...