Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra Cristin [4065]
- SAM - Handelshøyskolen [428]
Original version
10.18261/tfs.65.2.2Abstract
Karaktergjennomsnitt og gjennomføringsgrad i videregående skole har økt under koronapandemien.
Samtidig viser internasjonale studier at læringstapet under pandemien har vært stort, særlig for elever med
lav sosioøkonomisk bakgrunn. Betyr det at vi har en situasjon der elever fullfører videregående opplæring
uten egentlig å være studieforberedt? I denne artikkelen analyserer vi registerdata for å undersøke endringer i
gjennomføring av studieforberedende utdanningsprogram på videregående skole for ulike grupper av elever under
pandemien. Vi ser også på hvordan overgangen til arbeid og utdanning har utviklet seg for disse gruppene. Våre
funn tyder på to sentrale ting. For det første ser vi at elever med svake karakterer i større grad klarte å fullføre og
bestå videregående opplæring under pandemien. For det andre virker det som at disse elevene faktisk omsetter
vitnemålet sitt til deltagelse i høyere utdanning. Hvorvidt denne deltagelsen resulterer i positive utdannings- og
arbeidsmarkedsutfall på lengre sikt, er det for tidlig å si noe om.