Bruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114192Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordisk barnehageforskning. 2023, 20 (2), 151-169. https://doi.org/10.23865/nbf.v20.273Sammendrag
Formålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk-
ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings-
prosesser. Disse teoriene er valgt fordi de har vært dominerende i nordisk forskning på voksenrollen i
småbarns matematiske læringsprosseser. Studier som bruker sosiokulturell teori, basert på Vygotskijs
arbeider, understreker betydningen av veilederrollen og sosial interaksjon som viktig for å bidra til
småbarns matematiske læringsmuligheter. Forskning basert på Barads teori fremhever derimot tilrette-
leggerrollen med vekt på læringsmuligheter som oppstår i småbarns kroppslige intra-aksjoner med det
materielle miljøet. Studiene som er inkludert i undersøkelsen, indikerer at begge perspektivene gir ulik
innsikt i barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser. I fremtidig forskning vil det
å kombinere begge perspektivene kunne bidra i forståelsen av variasjonen og kompleksiteten i barne-
hageansattes praksis og barnehageansattes perspektiver på voksenrollen i deres bidrag til småbarns
matematiske læringsmuligheter.