Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAckovic, Jovana
dc.date.accessioned2024-01-29T07:46:37Z
dc.date.available2024-01-29T07:46:37Z
dc.date.created2024-01-25T20:51:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk barnehageforskning. 2023, 20 (2), 151-169.en_US
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114192
dc.description.abstractFormålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk- ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings- prosesser. Disse teoriene er valgt fordi de har vært dominerende i nordisk forskning på voksenrollen i småbarns matematiske læringsprosseser. Studier som bruker sosiokulturell teori, basert på Vygotskijs arbeider, understreker betydningen av veilederrollen og sosial interaksjon som viktig for å bidra til småbarns matematiske læringsmuligheter. Forskning basert på Barads teori fremhever derimot tilrette- leggerrollen med vekt på læringsmuligheter som oppstår i småbarns kroppslige intra-aksjoner med det materielle miljøet. Studiene som er inkludert i undersøkelsen, indikerer at begge perspektivene gir ulik innsikt i barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser. I fremtidig forskning vil det å kombinere begge perspektivene kunne bidra i forståelsen av variasjonen og kompleksiteten i barne- hageansattes praksis og barnehageansattes perspektiver på voksenrollen i deres bidrag til småbarns matematiske læringsmuligheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesseren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/nbf.v20.273
dc.identifier.cristin2234785
dc.source.journalNordisk barnehageforskningen_US
dc.source.volume20en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber151-169en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal