dc.contributor.author | Ackovic, Jovana | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T07:46:37Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T07:46:37Z | |
dc.date.created | 2024-01-25T20:51:51Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Nordisk barnehageforskning. 2023, 20 (2), 151-169. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3114192 | |
dc.description.abstract | Formålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk-
ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings-
prosesser. Disse teoriene er valgt fordi de har vært dominerende i nordisk forskning på voksenrollen i
småbarns matematiske læringsprosseser. Studier som bruker sosiokulturell teori, basert på Vygotskijs
arbeider, understreker betydningen av veilederrollen og sosial interaksjon som viktig for å bidra til
småbarns matematiske læringsmuligheter. Forskning basert på Barads teori fremhever derimot tilrette-
leggerrollen med vekt på læringsmuligheter som oppstår i småbarns kroppslige intra-aksjoner med det
materielle miljøet. Studiene som er inkludert i undersøkelsen, indikerer at begge perspektivene gir ulik
innsikt i barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser. I fremtidig forskning vil det
å kombinere begge perspektivene kunne bidra i forståelsen av variasjonen og kompleksiteten i barne-
hageansattes praksis og barnehageansattes perspektiver på voksenrollen i deres bidrag til småbarns
matematiske læringsmuligheter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Bruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/nbf.v20.273 | |
dc.identifier.cristin | 2234785 | |
dc.source.journal | Nordisk barnehageforskning | en_US |
dc.source.volume | 20 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 151-169 | en_US |