Epistemisk samspill - og motspill. Bruk av eksterne kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeid
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3109820Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra Cristin [3841]
- SPS - Documents [435]
Sammendrag
Guro Kirkerud
OsloMet – Storbyuniversitetet
DOI: https://doi.org/10.5617/adno.10395
©2023 Author(s). This is an open access article licensed under the Creative Commons CC BY
4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Epistemisk samspill - og motspill. Bruk av eksterne
kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeid
Sammendrag
Denne artikkelen viser at når skoleledere og lærere samhandler i et regionalt
utviklingsprosjekt som forutsetter bruk av eksterne kunnskapsressurser som
kartleggingsdata og kompetansepakker, forholder de seg til kunnskapsressurssene med
utgangspunkt i ulike bruksteorier og kunnskapsdiskurser. Resultatet blir at
samhandlingen mellom dem i varierende grad gir rom for et epistemisk engasjement
som er en forutsetning for at eksterne kunnskapsressurser skal fungere etter intensjonen
i lokalt utviklingsarbeid.
Bernsteins (1999) skille mellom vertikal og horisontal kunnskapsdiskurs brukes for
å beskrive møtet mellom kunnskap fra forskning og skolens praktiske
erfaringskunnskap i det lokale utviklingsarbeidet. Observasjons- og intervjudata fra tre
skoler viser at samhandlingsmønstrene som oppstår mellom lærere og skoleledere
preges av ulike kunnskapsdiskurser. Når lærere og ledere responderer på hverandres
uttalelser fra hver sin kunnskapsdiskurs, oppstår situasjoner preget av epistemiske
motspill, der begge parter går i forsvar og utvikler defensive strategier i det lokale
skoleutviklingsarbeidet. Epistemisk samspill utvikles i større grad når ledere og lærere
sammen undersøker og utforsker eksterne kunnskapsressurser, for å utvikle
erfaringsbasert, praksisnær, kontekstavhengig, og til dels taus lokal kunnskap, på tvers
av kunnskapsdiskurser.
Det kan se ut som om hvorvidt samarbeidet preges av samspill, eller motspill, har
avgjørende betydning for hvilke bruksteorier aktørene velger i møte med eksterne
kunnskapsressurser. En forutsetning for at eksterne kunnskapsressurser skal gi mening
i lokalt utviklingsarbeid, er at skoleledere og lærere åpner for å undersøke egne
handlinger, teste egne vurderinger og forklaringer, og vurdere egen rolle i de
utfordringer skolen har.