Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKirkerud, Guro
dc.date.accessioned2024-01-04T11:53:38Z
dc.date.available2024-01-04T11:53:38Z
dc.date.created2024-01-02T10:59:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2023, 17 (3), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109820
dc.description.abstractGuro Kirkerud OsloMet – Storbyuniversitetet DOI: https://doi.org/10.5617/adno.10395 ©2023 Author(s). This is an open access article licensed under the Creative Commons CC BY 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Epistemisk samspill - og motspill. Bruk av eksterne kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeid Sammendrag Denne artikkelen viser at når skoleledere og lærere samhandler i et regionalt utviklingsprosjekt som forutsetter bruk av eksterne kunnskapsressurser som kartleggingsdata og kompetansepakker, forholder de seg til kunnskapsressurssene med utgangspunkt i ulike bruksteorier og kunnskapsdiskurser. Resultatet blir at samhandlingen mellom dem i varierende grad gir rom for et epistemisk engasjement som er en forutsetning for at eksterne kunnskapsressurser skal fungere etter intensjonen i lokalt utviklingsarbeid. Bernsteins (1999) skille mellom vertikal og horisontal kunnskapsdiskurs brukes for å beskrive møtet mellom kunnskap fra forskning og skolens praktiske erfaringskunnskap i det lokale utviklingsarbeidet. Observasjons- og intervjudata fra tre skoler viser at samhandlingsmønstrene som oppstår mellom lærere og skoleledere preges av ulike kunnskapsdiskurser. Når lærere og ledere responderer på hverandres uttalelser fra hver sin kunnskapsdiskurs, oppstår situasjoner preget av epistemiske motspill, der begge parter går i forsvar og utvikler defensive strategier i det lokale skoleutviklingsarbeidet. Epistemisk samspill utvikles i større grad når ledere og lærere sammen undersøker og utforsker eksterne kunnskapsressurser, for å utvikle erfaringsbasert, praksisnær, kontekstavhengig, og til dels taus lokal kunnskap, på tvers av kunnskapsdiskurser. Det kan se ut som om hvorvidt samarbeidet preges av samspill, eller motspill, har avgjørende betydning for hvilke bruksteorier aktørene velger i møte med eksterne kunnskapsressurser. En forutsetning for at eksterne kunnskapsressurser skal gi mening i lokalt utviklingsarbeid, er at skoleledere og lærere åpner for å undersøke egne handlinger, teste egne vurderinger og forklaringer, og vurdere egen rolle i de utfordringer skolen har.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEpistemisk samspill - og motspill. Bruk av eksterne kunnskapsressurser i lokalt utviklingsarbeiden_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.10395
dc.identifier.cristin2218733
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.issue3en_US
dc.source.pagenumber21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal