De usynlige barna - En litteraturstudie med søkelys på barn som pårørende
Abstract
Bakgrunn: Barn av foreldre med alvorlige psykiske lidelser har økt risiko for sykdomsutvikling,
og det er uFordrende å idenHfisere eksakt antall barn som befinner seg i denne posisjonen.
Formål: Innhente kunnskap fra barn av foreldre med alvorlige psykiske lidelser, og uForske hvordan barnevernspedagogen kan ivareta barn som pårørende.
Metode: LiMeraturstudie. Fire primærstudier ble idenHfisert gjennom systemaHsk liMeratursøk, og analysert ved bruk av metaetnografi. «De usynlige barna» ble idenHfisert som overordnet uMrykk, med subgruppene «det barn ikke vet har de vondt av», «når barndommen blir for kort», «ensomhet og hemmelighold» og «mestringsstrategier».
Resultat: Inkluderte primærstudier beskrev en barndom preget av uforutsigbarhet, stress, ensomhet og bekymring, i Hllegg Hl at barna tok på seg et stort ansvar med å ivareta egen familie og finne metoder for å kunne ta vare på seg selv.
Konklusjon: Barn som pårørende har behov for å bli seM av trygge voksne. Barnevernspedagogen bør Hlstrebe å møte både barn og foreldre med en individuelt Hlpasset, anerkjennende og respekFull Hlnærming. I møte med barn som pårørende kan det å hente fram barnets egen stemme ha verdifull betydning.