Show simple item record

dc.contributor.advisorMørner, Mie
dc.contributor.authorHole, Ane Kristina Falnes
dc.date.accessioned2023-08-07T08:23:08Z
dc.date.available2023-08-07T08:23:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082803
dc.description.abstractBakgrunn: Barn av foreldre med alvorlige psykiske lidelser har økt risiko for sykdomsutvikling, og det er uFordrende å idenHfisere eksakt antall barn som befinner seg i denne posisjonen. Formål: Innhente kunnskap fra barn av foreldre med alvorlige psykiske lidelser, og uForske hvordan barnevernspedagogen kan ivareta barn som pårørende. Metode: LiMeraturstudie. Fire primærstudier ble idenHfisert gjennom systemaHsk liMeratursøk, og analysert ved bruk av metaetnografi. «De usynlige barna» ble idenHfisert som overordnet uMrykk, med subgruppene «det barn ikke vet har de vondt av», «når barndommen blir for kort», «ensomhet og hemmelighold» og «mestringsstrategier». Resultat: Inkluderte primærstudier beskrev en barndom preget av uforutsigbarhet, stress, ensomhet og bekymring, i Hllegg Hl at barna tok på seg et stort ansvar med å ivareta egen familie og finne metoder for å kunne ta vare på seg selv. Konklusjon: Barn som pårørende har behov for å bli seM av trygge voksne. Barnevernspedagogen bør Hlstrebe å møte både barn og foreldre med en individuelt Hlpasset, anerkjennende og respekFull Hlnærming. I møte med barn som pårørende kan det å hente fram barnets egen stemme ha verdifull betydning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDe usynlige barna - En litteraturstudie med søkelys på barn som pårørendeen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal