Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMisfeldt, Morten
dc.contributor.authorKarsrud, Didrik Haug
dc.date.accessioned2023-02-02T15:24:58Z
dc.date.available2023-02-02T15:24:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048092
dc.description.abstractDenne studien handler om lærerperspektivet på digital avstandsundervisning under koronapandemien, og setter søkelys på elever i matematikkvansker. Gjennom studien får vi et innblikk i hva syv ungdomsskolelærere har opplevd og erfart, samt hvilke tanker de har rundt matematikkundervisningen, de digitale verktøyene og andre generelle utfordringer knyttet til digital avstandsundervisning. Følgende problemstilling ble lagt til grunn; Hvordan har betingelsene for læring vært for elever i matematikkvansker under koronapandemien? Teorien er hentet fra et utvalg bøker, artikler, og rapporter knyttet til ulike temaer; matematikkvansker, kommunikasjon, digitale verktøy og ressurser, tidligere forskning og digital avstandsundervisning. Gjennom studien finner jeg at betingelsene for læring virker å ha endret seg for elevene i matematikkvansker. Elevene i matematikkvansker som var med i ordinær klassesammensetning har i større grad blitt overlatt til seg selv og selv blitt initiativtakere i kommunikasjonen med lærer. De som hadde spesialundervisning, var blitt tilrettelagt for på ulike måter ifølge denne studien. Én gruppe hadde kun skriftlig kommunikasjon med lærer, supplert med undervisningsvideoer, en annen gruppe var i konstant dialog med lærer og i den siste ble elevene ringt opp én og én for å motta instrukser og hjelp. Studien forsøker å komme med løsninger på utfordringer knyttet til hva som kunne vært gode undervisningspraksiser i perioder med digital avstandsundervisning, med søkelys på elever i matematikkvansker. God digital avstandsundervisning krever at undervisningen er handlingsorientert, interaktiv og oppmerksomhetsintensiv. Noen måter å oppnå dette på kan være ved å variere undervisningen, sørge for lavere terskel i kommunikasjonen og sørge for samarbeid. Ved å variere undervisningen vil du sørge for at elevene ikke opplever undervisningen som kjedelig, noe flere informanter opplyser om at elevene syntes. Ulike forslag til variert undervisning dreier seg om ulike nettbaserte matematikkspesifikke ressurser, anvendelse av spill i undervisningen, og læringsvideoer. This study is about the teacher perspective on digital distance education during the pandemic, with a focus on students in mathematics difficulties. Through the study, we get an insight into what seven teachers have experienced, as well as what thoughts they have about mathematics teaching, the digital tools and the general challenges associated with digital distance education. The following issue was raised; How have the conditions for learning been for students in math difficulties during the pandemic? The theory is taken from a selection of books, articles, and reports related to various topics such as math difficulties, communication, digital tools and resources, previous research and digital distance learning. Through the study, I find that the conditions for learning seem to have changed for the informants’ students in mathematics difficulties. The students in mathematics difficulties who were part of the regular class composition have to a greater extent been left to themselves and as a result become initiators in the communication with the teacher. Those who had special education had been facilitated in various ways according to this study. One group with special education only had written communication with the teacher in addition to teaching videos, another group was in constant dialogue with their teacher and in the latter the students were called one by one to receive instructions and help. The study tries to come up with solutions to challenges related to what could have been good teaching practices in periods of digital distance education, with a focus on students with mathematics difficulties. Good digital distance education requires that the teaching is action-oriented, interactive, and attention-intensive. Some ways to achieve this can be by varying the teaching, ensuring a lower threshold in communication, and ensuring collaboration. By varying the teaching, you will ensure that the students do not experience the teaching as uninteresting, something several informants state that the students experienced the teaching as. Various proposals for varied teaching are about various online mathematics-specific resources, the use of video games in teaching, and learning videos.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectMatematikkvanskeren_US
dc.subjectDigital undervisningen_US
dc.subjectAvstandsundervisningen_US
dc.subjectHjemmeskoleen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectMathematical difficultiesen_US
dc.subjectDigital educationen_US
dc.subjectDistance educationen_US
dc.subjectHomeschoolen_US
dc.subjectCommunicationen_US
dc.titleLæringsbetingelser for elever i matematikkvansker under koronapandemien - En kvalitativ studie om elevers læringsbetingelser under perioder digital avstandsundervisningen_US
dc.title.alternativeConditions for learning for students in mathematical difficulties during the corona pandemicen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber117en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel