Liten, men god - Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Viken
Abstract
I rapporten presenteres resultater fra en undersøkelse av små, enkeltstående barnehagers kompetansebehov gjennomført av OsloMet i januar/februar 2021.
Som små barnehager har vi definert den femteparten av barnehagene som har færrest barn. Vi sendte spørreskjema til 308 av disse som var alle barnehagene av denne størrelse i Oslo og Viken. 51 prosent av styrerne fylte ut skjemaet. Svarprosenten var lik i Oslo og Viken og i private og kommunalt eide barnehager. Spørsmålene var hovedsakelig spørsmål med ferdig formulerte svaralternativer, men i tillegg var det også noen muligheter for respondentene å gi utfyllende svar gjennom åpne spørsmål .
Ut fra resultatene av undersøkelsen har vi følgende anbefalinger for arbeidet med kompetanseutvikling i små, enkeltstående barnehager: For det første må innholdet være tilpasset behovene i den enkelte barnehage. For det andre er det nødvendig å ta hensyn til at kompetanseheving tar tid og at utfyllende planer for prosessene må være klare i god tid før gjennomføringen. For det tredje må økonomiske forutsetninger være til stede. De dreier seg blant annet om midler til vikarer. For det fjerde er det nødvendig å være fleksible med tanke på når kompetansehevingen gjennomføres. Planleggingsdager kan selvfølgelig brukes, men det er også mulig å gjennomføre møter og lignende, på ettermiddagstid. Nettressurser gir ønsket fleksibilitet for arbeidet i den enkelte barnehage. I tillegg anbefaler vi at små barnehager får støtte til å utvikle nettverk med andre barnehager og at det også gjennomføres fysiske møter, gjerne som møter i nettverk der flere barnehager deltar. Det kan bidra til at ansatte i små barnehager får muligheter til å møte andre barnehageansatte som de kan inspireres og lære av. Sist, men ikke minst, mener vi at små barnehager har behov for minst en ekstra planleggingsdag i året som kan kompensere for begrenset tilgang til kollegaer som kan ta seg av barna slik at de ansatte i løpet av barnehagedagen kan arbeide med kompetansehevingstiltak.
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetetCopyright
OsloMet - storbyuniversitetet
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Eierstrukturens betydning - En studie av private barnehager i Norge
Holmgren, Elina Sofia; Veirød, Kornelie Heitmann (Master thesis, 2019)Denne masterutredningen tar for seg problemstillingen «Kan egenskaper ved eierne forklare variasjon i økonomisk resultat og kvalitet blant private barnehager?» Problemstillingen er belyst gjennom to separate analyser. Vi ... -
Mulighetenes barnehage. Kvalitet i Oslo kommunes barnehager
Hernes, Leif; Myrvold, Trine; Gulpinar, Tona; Os, Ellen; Winger, Nina; Zeiner, Hilde Hatleskog (Samarbeidsrapport;NIBR BLU, Research report, 2021-01)Prosjektet har undersøkt struktur- og prosesskvalitet i Oslos kommunale barnehager. Gjennom observasjoner og intervjuer i 21 barnegrupper i 14 barnehager i fem bydeler, belyses kvaliteten i samspill og lek, samtidig som ... -
Mot en ny pedagogisk lederrolle og lederidentitet?
Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan (Nordisk Barnehageforskning;7 (5), Peer reviewed; Journal article, 2014)Artikkelen omhandler hvordan endrede ledelsesstrukturer oppstått gjennom ny organisasjonsmodell virker inn på de pedagogiske ledernes arbeidsoppgaver. Vi har etterspurt deres erfaringer knyttet til mulige endringer i ...