Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGulbrandsen, Lars
dc.contributor.authorOs, Ellen
dc.coverage.spatialNorge, Osloen_US
dc.date.accessioned2022-11-11T09:43:09Z
dc.date.available2022-11-11T09:43:09Z
dc.date.issued2022-11
dc.identifier.isbn978-82-8364-383-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031347
dc.description.abstractI rapporten presenteres resultater fra en undersøkelse av små, enkeltstående barnehagers kompetansebehov gjennomført av OsloMet i januar/februar 2021. Som små barnehager har vi definert den femteparten av barnehagene som har færrest barn. Vi sendte spørreskjema til 308 av disse som var alle barnehagene av denne størrelse i Oslo og Viken. 51 prosent av styrerne fylte ut skjemaet. Svarprosenten var lik i Oslo og Viken og i private og kommunalt eide barnehager. Spørsmålene var hovedsakelig spørsmål med ferdig formulerte svaralternativer, men i tillegg var det også noen muligheter for respondentene å gi utfyllende svar gjennom åpne spørsmål . Ut fra resultatene av undersøkelsen har vi følgende anbefalinger for arbeidet med kompetanseutvikling i små, enkeltstående barnehager: For det første må innholdet være tilpasset behovene i den enkelte barnehage. For det andre er det nødvendig å ta hensyn til at kompetanseheving tar tid og at utfyllende planer for prosessene må være klare i god tid før gjennomføringen. For det tredje må økonomiske forutsetninger være til stede. De dreier seg blant annet om midler til vikarer. For det fjerde er det nødvendig å være fleksible med tanke på når kompetansehevingen gjennomføres. Planleggingsdager kan selvfølgelig brukes, men det er også mulig å gjennomføre møter og lignende, på ettermiddagstid. Nettressurser gir ønsket fleksibilitet for arbeidet i den enkelte barnehage. I tillegg anbefaler vi at små barnehager får støtte til å utvikle nettverk med andre barnehager og at det også gjennomføres fysiske møter, gjerne som møter i nettverk der flere barnehager deltar. Det kan bidra til at ansatte i små barnehager får muligheter til å møte andre barnehageansatte som de kan inspireres og lære av. Sist, men ikke minst, mener vi at små barnehager har behov for minst en ekstra planleggingsdag i året som kan kompensere for begrenset tilgang til kollegaer som kan ta seg av barna slik at de ansatte i løpet av barnehagedagen kan arbeide med kompetansehevingstiltak.en_US
dc.description.sponsorshipStatsforvalteren i Oslo og Vikenen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectEnkeltstående barnehageren_US
dc.subjectsmå barnehageren_US
dc.subjectFamiliebarnehageren_US
dc.subjectbarnehagers kompetansebehoven_US
dc.subjectOslo og Vikenen_US
dc.subjectkompetansetiltak i barnehageren_US
dc.subjectkompetanseutvikling i barnehageren_US
dc.subjectbarnehagebasert kompetanseutviklingen_US
dc.subjectkompetanseheving i barnehageren_US
dc.titleLiten, men god - Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Vikenen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.projectRapporten er en del av prosjektet "Familiebarnehager og små enkeltstående barnehager" - Et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Sørøst-Norge, OsloMet- storbyuniversitetet og Høgskolen i Østfold - På oppdrag fra Statsforvalteren i Oslo og Vikenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal