dc.contributor.author | Gulbrandsen, Lars | |
dc.contributor.author | Os, Ellen | |
dc.coverage.spatial | Norge, Oslo | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-11-11T09:43:09Z | |
dc.date.available | 2022-11-11T09:43:09Z | |
dc.date.issued | 2022-11 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8364-383-1 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031347 | |
dc.description.abstract | I rapporten presenteres resultater fra en undersøkelse av små, enkeltstående barnehagers kompetansebehov gjennomført av OsloMet i januar/februar 2021.
Som små barnehager har vi definert den femteparten av barnehagene som har færrest barn. Vi sendte spørreskjema til 308 av disse som var alle barnehagene av denne størrelse i Oslo og Viken. 51 prosent av styrerne fylte ut skjemaet. Svarprosenten var lik i Oslo og Viken og i private og kommunalt eide barnehager. Spørsmålene var hovedsakelig spørsmål med ferdig formulerte svaralternativer, men i tillegg var det også noen muligheter for respondentene å gi utfyllende svar gjennom åpne spørsmål .
Ut fra resultatene av undersøkelsen har vi følgende anbefalinger for arbeidet med kompetanseutvikling i små, enkeltstående barnehager: For det første må innholdet være tilpasset behovene i den enkelte barnehage. For det andre er det nødvendig å ta hensyn til at kompetanseheving tar tid og at utfyllende planer for prosessene må være klare i god tid før gjennomføringen. For det tredje må økonomiske forutsetninger være til stede. De dreier seg blant annet om midler til vikarer. For det fjerde er det nødvendig å være fleksible med tanke på når kompetansehevingen gjennomføres. Planleggingsdager kan selvfølgelig brukes, men det er også mulig å gjennomføre møter og lignende, på ettermiddagstid. Nettressurser gir ønsket fleksibilitet for arbeidet i den enkelte barnehage. I tillegg anbefaler vi at små barnehager får støtte til å utvikle nettverk med andre barnehager og at det også gjennomføres fysiske møter, gjerne som møter i nettverk der flere barnehager deltar. Det kan bidra til at ansatte i små barnehager får muligheter til å møte andre barnehageansatte som de kan inspireres og lære av. Sist, men ikke minst, mener vi at små barnehager har behov for minst en ekstra planleggingsdag i året som kan kompensere for begrenset tilgang til kollegaer som kan ta seg av barna slik at de ansatte i løpet av barnehagedagen kan arbeide med kompetansehevingstiltak. | en_US |
dc.description.sponsorship | Statsforvalteren i Oslo og Viken | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Enkeltstående barnehager | en_US |
dc.subject | små barnehager | en_US |
dc.subject | Familiebarnehager | en_US |
dc.subject | barnehagers kompetansebehov | en_US |
dc.subject | Oslo og Viken | en_US |
dc.subject | kompetansetiltak i barnehager | en_US |
dc.subject | kompetanseutvikling i barnehager | en_US |
dc.subject | barnehagebasert kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | kompetanseheving i barnehager | en_US |
dc.title | Liten, men god - Om kompetansebehov i små barnehager i Oslo og Viken | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.project | Rapporten er en del av prosjektet "Familiebarnehager og små enkeltstående barnehager" - Et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Sørøst-Norge, OsloMet- storbyuniversitetet og Høgskolen i Østfold - På oppdrag fra Statsforvalteren i Oslo og Viken | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |