Tidlig innsats som systemisk strategi i skolen: En kvalitativ casestudie på ledernivå ved grunnskolene i én kommune
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985709Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidlig innsats i skolen er tema for avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er tidlig innsats et sentralt prinsipp for skolers pedagogiske virksomhet. Forskningsdesignet er et casedesign, rettet mot én kommunes strategiske arbeid med tidlig innsats i skolene. Det åpner for et empirisk innblikk for hvordan elever blir møtt ved skolestart, og hvordan de ivaretas underveis i opplæringsløpet. Problemstillingen for denne studien er,
Hvordan realiseres tidlig innsats på ledernivå ved grunnskolene i én kommune?
Med tidlig innsats som systemisk strategi betraktes elevenes læring og utvikling i en helhetlig sammenheng. Sosialøkologi utgjør et overordnet perspektiv i den teoretiske rammen. Kvalitative forskningsintervju er foretatt med representanter for skoleeier og skoleledelsene ved skolene i kommunen. Sekundært er det innhentet interne dokumenter. Forskningsdesignet som benyttes, omtaler Yin (2014) som et embedded enkeltcase-design. Lederne kan gi innsikt i hvordan det tilrettelegges for tidlig innsats i kommunen og ved de enkelte skolene. Analysene av datamaterialet viste både likheter og variasjoner innad i deres omtale av tidlig innsats.
Hovedfunn i denne studien viser at en allmennpedagogisk forståelsesramme for tidlig innsats var fremtredende blant informantene. Relatert til dette, ble det allmennforebyggende arbeid på skolene prioritert. Et tilpasset ordinært opplæringstilbud skulle ivareta elevenes læring og utvikling. Tidspunktet for å respondere på elevers behov ble vektlagt, da disse var i endring gjennom ulike livsfaser- og situasjoner i opplæringsløpet. I den sammenheng ble gode systemer i skolenes systemiske arbeid omtalt, for å tidlig kunne fange opp og følge opp elevers behov. Samarbeidsarenaer og samarbeidsstrukturer framgikk som sentralt i møte med elevers behov og læringsmiljøet i sin helhet.