Private kunstdonasjoner og lokal politikk: Kontroversene rundt etablering av skulpturpark på Ekeberg i Oslo
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2021-12-14Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. 2021, 24 (2), 173-189. https://doi.org/10.18261/issn.2000-8325-2021-02-06Abstract
Private donasjoner har blitt utpekt som en av de underliggende mekanismene som former den politiske dynamikken i kultursektoren, og det er i Norge en lang historie for at privatpersoner donerer eller finansierer kunst som del av offentlige budsjetter og virksomheter. Samtidig blir private samleres innflytelse over offentlig kunstvirksomhet og vårt felles byrom ofte ansett som kontroversielt, både i kultursektoren og i den allmenne offentligheten. I denne artikkelen har vi studert mediedebatten og den kommunale saksgangen rundt etableringen av en skulpturpark på Ekeberg i Oslo. Vi har særlig vært interessert i gaveperspektivet som del av det offentliges forvaltning av vårt sanselige byrom. Parken ble initiert og finansiert av eiendomsinvestor og kunstsamler Christian Ringnes, i samarbeid med Oslo kommune. Debatten og den kommunale behandlingen varte fra 2007 til 2013, da parken ble offisielt åpnet. I artikkelen undersøker vi hvilke temaer som ble debattert og hvordan disse viser ulike estetiske innganger, hvem som var de sentrale aktørene og hvordan debatten påvirket arbeidet med å realisere parken. De viktigste aktørene i debatten har vært naboer og andre som har organisert seg i en folkelig protestaksjon, lokalpolitikere i Oslo kommune og Bydel Nordstrand, Christian Ringnes og andre som arbeider med Ekebergprosjektet, kunstnere/kunstkritikere og journalister/kommentatorer i avisene. Datamaterialet som analysen bygger på er avisartikler, kommunale sakspapirer og intervjuer med sentrale aktører i debattene.