Hvilke utfordringer og begrensninger erfarer kroppsøvingslærere i den videregående skole å møte i friluftslivsundervisning?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2977739Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke utfordringer og begrensninger lærere møter i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget på videregående skole. Deltakerne i studien har vært seks kroppsøvingslærere ved fem videregående skoler på Østlandet. Gjennom kvalitative intervjuer har disse lærerne vært med på å belyse problemområdet i prosjektet. Deres oppfatninger, erfaringer og opplevelser med friluftslivsundervising har frembrakt nyttig kunnskap til prosjektets problemstilling. Informantenes besvarelser har blitt drøftet opp mot tidligere forskning og teori på området. Informantene i prosjektet har varierende alder, kompetanse og undervisningserfaring. Videre representerer lærerne i prosjektet både sentrumsskoler og perifere skoler. Dette masterprosjektets problemområde tar for seg hvorfor det kan være utfordrende å gjennomføre friluftslivsundervising i kroppsøvingsfaget på videregående skoler. Videre har jeg undersøkt læreplanens betydning for friluftslivsundervisning, og hva læreplanen i kroppsøving sier om friluftsliv. Dessuten har jeg undersøkt hvilke rammefaktorer som begrenser mulighetene i friluftslivsundervisningen, men jeg har også undersøkt hvilke muligheter som ligger i undervisningen. Resultatene som kommer frem i prosjektet tyder på at det er flere og sammensatte faktorer som gjør det utfordrende å gjennomføre friluftslivsundervising på videregående skoler. Noe av det som kommer aller tydeligst frem i dette masterprosjektet er at samtlige informanter peker på at tiden til rådighet i faget er en klar begrensning for undervisning i friluftsliv i kroppsøvingsfaget. Videre er det resultater som viser til at lærernes egne holdninger, erfaringer, kompetanse og interesse for friluftsliv er med på å prege hvordan de tolker og forholder seg til de gjeldene læreplanene og kompetansemålene for friluftsliv. Det kommer også frem av resultatene i dette prosjektet at skolens beliggenhet er en avgjørende faktor for friluftslivsundervisningen. Prosjektet bekrefter at sentrumsskoler har større utfordringer og begrensninger enn perifere skoler når det kommer til å bedrive friluftslivsaktiviteter. Ytterligere fremkommer det resultater fra dette prosjektet som tyder på at hjemmeskoleundervisning i friluftsliv har ført til at informantene i prosjektet har sett nye muligheter for friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget. The purpose of this study was to explore the challenges and limitations teachers face in outdoor life “Friluftsliv” teaching in physical education, in high schools. The participants in this study have been six physical education teachers at five different high schools, in the east part of Norway. Through qualitative interviews, these teachers have helped to shed light on the issue area in the project. Their perceptions and experiences with friluftsliv-teaching have produced useful knowledge to the project. The informants' answers have been discussed against previous research and theory on the field. The informants in the project have various ages, competence, and teaching experience. The teachers in the project represent both downtown schools and peripheral schools. This project’s issue area addresses why it can be challenging to carry out frilutsliv-teaching in the physical education subject in high schools. Furthermore, I have researched the curriculum`s significance for friluftsliv-teaching, and how the curriculum in physical education affects the teaching, and the teachers. I have studied which factors that limits the possibilities for friluftsliv-teaching, but I have also studied the possibilities for the teaching and the teachers. The results that emerge from this project indicate that there are several and compound reasons for why friluftsliv-teaching in physical education in high schools are challenging for the teachers. A clear result from this study confirms that all the respondents refer to the time available in physical education as an obvious limitation for teaching in friluftsliv. Furthermore, there are results in this study that shows the importance of the teacher’s attitude, experience, competence and interest in friluftsliv, and how this affects the possibilities, limitations and challenges in the teaching. It also appears from the result of this project that the school’s locations are decisive factors in the friluftsliv-teaching. The results from this study confirms that city center schools have greater challenges and limitation in friluftslivteaching in physical education than the peripheral schools. Even further results from this project indicates that home-schooling in friluftsliv has led the respondents to think in new ways and to broaden their understanding of friluftsliv-teaching in physical education.