Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJevne, Kari Sjøhelle
dc.contributor.authorUlleberg, Inger
dc.contributor.authorØien, Ingvil
dc.date.accessioned2022-01-21T15:39:15Z
dc.date.available2022-01-21T15:39:15Z
dc.date.created2021-09-02T10:35:54Z
dc.date.issued2021-06-03
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2021, 15 (1), 51-68.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838777
dc.description.abstractThe field of interprofessional education is complex and intricate. Students from different professions, who have distinctive knowledge bases, develop a mutual understanding of how to work together in future professional environments. The aim of this article is to explore case-based teaching (CBT) as an approach to develop and provide effective teaching, preparing students for future work. Specifically, the article focuses on why and how CBT may be a useful approach in interdisciplinary and interprofessional education. A traditional scoping literature review is conducted to provide a broad overview of the field. The analysis ended up with three themes: (1) the theoretical foundations for CBT, (2) the reasons given for using CBT and (3) the process of case production. The article discusses how CBT, by taking complex real-world situations as a point of departure, may facilitate active learning strategies that promote relational agency and critical thinking through meta-learning. In this way, CBT prepares students to handle problems that they are likely to encounter in their professions.en_US
dc.description.abstractInterprofesjonell utdanning er et komplekst og sammensatt felt. Studenter fra ulike profesjonsutdanninger møtes med sine særegne kunnskapsbasert for å utvikle en gjensidig forståelse av hvordan de kan samarbeide i sine framtidige profesjonelle sammenhenger. Målet med denne artikkelen er å utforske «case-based teaching» (CBT) som en tilnærming til å utvikle og realisere effektiv opplæring, og forberede studentene på deres fremtidige arbeid. Artikkelen fokuserer særlig på hvorfor og hvordan CBT kan være en nyttig tilnærming til tverrfaglig og tverrprofesjonell utdanning. Gjennom en litteraturstudie fikk vi et bredt overblikk over feltet. Analysen endte opp med tre temaer: (1) det teoretiske grunnlaget for CBT, (2) begrunnelse for å benytte CBT og (3) prosessen knyttet til å utvikle case. Artikkelen diskuterer hvordan CBT ved å ta utgangspunkt i realistiske, praksisnære situasjoner legger til rette for aktive læringsstrategier, noe som igjen kan fremme metalæring knyttet til relasjonell aktørkompetanse og kritisk tenkning. Slik kan CBT forberede studentene på å håndtere problemer de vil møte som profesjonsutøvere.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 1
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTverrfaglig undervisningen_US
dc.subjectInterprofessional educationen_US
dc.subjectCase-Based Reasoningen_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectCase-based teachingen_US
dc.subjectInterdisciplinary educationen_US
dc.subjectRelational agenciesen_US
dc.subjectTverrfaglig utdanningen_US
dc.subjectTverrprofesjonell utdanningen_US
dc.subjectRelasjonelle aktørkompetanseren_US
dc.subjectCasebasert læringen_US
dc.titleWhy and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary educationen_US
dc.title.alternativeHvordan og hvorfor? Casebasert undervisning i tverrfaglig og tverrprofesjonell utdanningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Kari Sjøhelle Jevne, Inger Heidi Ulleberg & Ingvil Øienen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v15.2785
dc.identifier.cristin1930704
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber51-68en_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal