Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJegstad, Kirsti Marie
dc.contributor.authorWammer, Ann Cathrine
dc.date.accessioned2021-10-12T07:51:31Z
dc.date.available2021-10-12T07:51:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789150
dc.description.abstractI prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. Representasjonsformene har som mål å presentere temaet drivhuseffekten og global oppvarming på ulike måter. Datamaterialet komprimeres i fem ulike fortellinger, som illustrerer utfordringer hos elevene. Ulik forforståelse hjemmefra påvirker innlæringen. Cathrine som snakker norsk hjemme og har opplæring i skolediskurs, utvikler god begrepsforståelse for de nye naturfaglige begrepene som skal læres. Det samme gjør Marina. Til tross for at hun er tospråklig elev med kort botid i Norge, så har hun opplæring i skolediskurs på morsmålet, og trenger dermed bare å lære de norske ordene. Amina har utfordringer i at hun memorerer fremfor å forstå og får dermed vanskeligheter med å uttrykke kompetanse i form av refleksjoner og å argumentere rundt problemstillinger. Tara og Mohammed strever mest med å vise kompetanse på de tradisjonelle formene med å svare på oppgaver skriftlig eller muntlig. De trenger tilrettelegginger i form av for eksempel trygge rammer og konkreter, siden ordforrådet hemmer dem i å uttrykke kompetansen med ord alene. Spesielt for de tospråklige elevene som mangler de språklige ferdighetene til å formulere kompetansen sin med ord, må få mulighet til å vise den på andre måter. Elevene viser kompetanse på mange måter, og den usynlige kompetansen bør synliggjøres i større grad. Bruk av ulike representasjonsformer i undervisningen gir de tospråklige elevene mulighet til å utvikle begrepsforståelse siden tema presenteres gjennom ulike modaliteter, som visuelle illustrasjoner, praktiske konkreter og modeller. Representasjonsformene gir også muligheter for begrepslæring og å vise kompetanse gjennom muntlig dialog om det vi ser, men også rom for diskusjon og resonnering og utvikling av dialogen der vi møtes ved The third space.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectTospråklige eleveren_US
dc.subjectRepresentasjonsformeren_US
dc.subjectDrivhuseffekten_US
dc.subjectGlobal oppvarmingen_US
dc.subjectNarrativeren_US
dc.subjectDiskurseren_US
dc.title"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber113en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel