"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789150Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. Representasjonsformene har som mål å presentere temaet drivhuseffekten og global oppvarming på ulike måter. Datamaterialet komprimeres i fem ulike fortellinger, som illustrerer utfordringer hos elevene. Ulik forforståelse hjemmefra påvirker innlæringen. Cathrine som snakker norsk hjemme og har opplæring i skolediskurs, utvikler god begrepsforståelse for de nye naturfaglige begrepene som skal læres. Det samme gjør Marina. Til tross for at hun er tospråklig elev med kort botid i Norge, så har hun opplæring i skolediskurs på morsmålet, og trenger dermed bare å lære de norske ordene. Amina har utfordringer i at hun memorerer fremfor å forstå og får dermed vanskeligheter med å uttrykke kompetanse i form av refleksjoner og å argumentere rundt problemstillinger. Tara og Mohammed strever mest med å vise kompetanse på de tradisjonelle formene med å svare på oppgaver skriftlig eller muntlig. De trenger tilrettelegginger i form av for eksempel trygge rammer og konkreter, siden ordforrådet hemmer dem i å uttrykke kompetansen med ord alene. Spesielt for de tospråklige elevene som mangler de språklige ferdighetene til å formulere kompetansen sin med ord, må få mulighet til å vise den på andre måter. Elevene viser kompetanse på mange måter, og den usynlige kompetansen bør synliggjøres i større grad. Bruk av ulike representasjonsformer i undervisningen gir de tospråklige elevene mulighet til å utvikle begrepsforståelse siden tema presenteres gjennom ulike modaliteter, som visuelle illustrasjoner, praktiske konkreter og modeller. Representasjonsformene gir også muligheter for begrepslæring og å vise kompetanse gjennom muntlig dialog om det vi ser, men også rom for diskusjon og resonnering og utvikling av dialogen der vi møtes ved The third space.