Ansattes ytringer - en kvantitativ studie av ansattes ytringer med nærmeste leder som adressat
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788945Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ledere er avhengige av medarbeideres tilbakemeldinger for å kunne gjøre forbedringer og skape innovasjon, men forskning viser at mange ansatte heller velger taushet fremfor å ytre seg (Sunagic 2020). Forskningen på «ansattes ytringer» har først og fremst rettet søkelys mot det organisatoriske nivået; lederens rolle, lederatferd, ytringsklima og ulike ytringsstrukturer (Wilkinson mfl. 2018, Sunagic og Wong 2016). Mer forskning bør gjøres, særlig på individnivå når det gjelder hva som motiverer til ytring, hva som hemmer ytring og om medarbeideres holdninger, oppfatninger og følelser (Wilkinson mfl. 2018). Min studie er et bidrag til ytringslitteraturen ved å snu perspektivet fra å se på leders adferd til å undersøke ansattes opplevelse av å ytre seg på arbeidsplassen med nærmeste leder som adressat.
Problemstillingen for oppgaven er; «i hvilken grad påvirker ansattes ytringer lederens grad av åpenhet for innspill og lederens sikkerhet i beslutninger?» Jeg har undersøkt problemstillingen ved å innhente data via to elektroniske spørreskjema. Formålet med studien var å utforske sammenhengen mellom ansattes ytringer og deres opplevelse av leders åpenhet for innspill og råd, og lederens selvsikkerhet i beslutninger. I tillegg ønsket jeg å undersøke om og på hvilken måte en sosial-leder-medarbeider-relasjon eller økonomisk-leder-medarbeider-relasjon ville moderere effekten av leders åpenhet på leders sikkerhet.
Analysen av problemstillingsmodellen viste ingen signifikant sammenheng mellom ansattes ytringer og opplevelse av leders selvsikkerhet. Ei heller noen interaksjonseffekt av leders åpenhet. Men oppgaven har bekreftet hullet i forskningen på ytringer. Videre forskning bør sette søkelys på ytringseffektivitet og på vekselvirkingen i utviklingsdynamikken mellom leder og ansatt. Dette bør gjøres ved longitudinelle studier.
Utgiver
OsloMet-StorbyuniversitetetBeslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Relasjonsledelse - så lett, så vanskelig. En kvalitativ studie av hva ledere opplever som viktig for å skape og utvikle relasjoner av høy kvalitet mellom leder og medarbeider
Hermani, Mia Beate; Austreim, Karin (Master thesis, 2020)Relational leadership - So easy, so difficult. A qualitative study of what leaders perceive as important for creating and developing high-quality relationships between leader and follower. What factors do leaders perceive ... -
Say-on-pay, kompensasjonspraksis og daglig leders lønn: En studie av aksjonærenes uttalerett og daglig leders lønn
Gjerdrum, Birgitte Ouren; Hellem, Joanne Helen Hafstad (Master thesis, 2018)We examine the relationship between SOP, pay-practice and CEO-compensation. There is an ongoing debate of whether executives receive excessive compensation, and we therefore find it particularly relevant to study the ... -
"Hvis vi skal ha en helsetjeneste som virker for alle, må vi jo ha ledere som vet hva de gjør". Betydningen av opplæring og veiledning av ledere for implementeringen av kunnskapsbaserte metoder forPTSD i psykisk helsevern
Borge, Trude Iversen (Master thesis, 2020)Despite much research and knowledge about effective interventions in mental health care, there is still agap between knowledge and practice, often referred to as “the evidence-practice gap.” Both researchersand the field ...