• Lidl og konkurranse 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten ...
    • Markedet for hvite/brunevarer i Norge 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)
      Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ...
    • Miljømonitor 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 5-1999, Notat, 1999)
      Dette notatet er en del av prosjektet ”Bærekraftig forbruk, forholdet mellom forbrukernes holdninger og handlinger. En monitor”. Prosjektet er finansiert av Program for forbrukerforskning, Program for bærekraftig produksjon ...
    • Mobilitet i ulike markeder, internettportaler og håndverkertjenester 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 7-2014, Notat, 2014)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Priser og endringer merverdiavgift for mat 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Prosjektnotat 8-2013, Notat, 2013)
      Dette prosjektnotatet bygger på scannerdata fra Nielsen Norge og konsumprisindeksen utgitt av Statistisk sentralbyrå. Hensikten med notatet er å sammenligne prisutviklingen i kiosk, bensinstasjon og servicehandelsmarkedet ...
    • Prisutvikling etter merverdireformen - to år etter 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 8-2003, Notat, 2003)
      Nummer: 8-2003 Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranse
    • Prisutvikling i Norge og Sverige pr. juni 2005 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2005, Notat, 2005)
      Fra desember 2004 til mai 2005 gikk matvareprisene opp med 1.7 prosent. I samme periode årene før, fra desember 2003 til mai 2004, gikk matvareprisene opp med 1,4 prosent. Det vil si at matvareprisene gikk opp mer i en ...
    • Reduksjon i merverdiavgift på mat og alkoholfri drikke 1. januar 2005 – hva ble effekten? 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2005, Notat, 2005)
      Første januar 2005 ble merverdiavgiften på mat redusert fra 12 prosent til 11 prosent. Sammenlignet med desember 2004 med januar 2005, gikk imidlertid matvareprisene opp med 0,1 prosent (fra desember 2003 til januar 2004 ...
    • Reklame - en kilde til stadig ergrelse? 

      Slettemeås, Dag; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2006, Notat, 2006)
      En av tre reserverer seg nå mot uønsket reklame. Og TV- reklame er den reklamen som folk ergrer seg mest over. Hele 75% ergrer seg over denne. Her har en hatt en dramatisk økning siden 1990. Derimot ergrer folk seg nå ...
    • Salg av tobakk 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 3-2012, Notat, 2012)
      Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Tobakksvarer
    • Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)
      Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ...
    • Sammenligning av priser mellom Norge, Sverige og Danmark på enkelte merkevarer - 2010 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2011, Notat, 2011)
      Vi har sett på gjennomsnittsprisene på 27 merkevarer innen næringsmidler og 11 merkevarer av såkalt ”non food” fra mars 2010. Gjennomsnittlig var prisene på næringsmidler 7 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 13 prosent ...
    • SIFO-survey 2005 - 2015 

      Lavik, Randi (Report, 2015)
      Grafikk fra SIFO Survey 2005-2015 Husholdsøkonomi Tjenester Digitale medier Mat Forbrukernes holdninger, bevissthet, adferd og kompetanse Marked, varehandel, distribusjon Merkevarer til barn
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Søndag som handledag 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat nr. 9-2017, Report, 2017)
      Dette notatet gir en oversikt over søndag som handledag med vekt på dagligvarer. Vi presenterer først den historiske utviklingen, deretter ser vi på forbrukernes holdninger til slike åpningstider. Videre viser vi at ...
    • Søndag- fortsatt en annerledesdag? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2015, Notat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr 2-2015 Tilknyttede prosjekter Søndagen - en annerledesdag?
    • Telefonsalg og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2007, Notat, 2007)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)
      66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ...
    • Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)
      Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey