• Bærekraftig matforbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar (Rapport 11-1998, Report, 1998)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ...
    • Diversity in food culture and consumption patterns. Survey results from seven European countries 

      Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Kuraj, Sabina (Report;6-2022, Report, 2022)
      In this report we have mapped diversity in food consumption in Europe with a view to organic, sustainable and local food, based on a survey with more than 15 000 respondents from Germany, Italy, Norway, Poland, the UK, ...
    • Endringer i forbruksutviklingen i Norge 

      Tangeland, Torvald; Heidenstrøm, Nina; Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport nr. 4-2017, Report, 2017)
      Formålet med denne rapporten er å beskrive forbruksutviklingen i Norge, og evaluere effekten av disse på samfunnets bærekraft med vekt på miljø og klima. Arbeidet med bærekraftsindikatorene startet med en gjennomgang av ...
    • Energisparende teknologier i norske husholdninger: 

      Strandbakken, Pål; Heidenstrøm, Nina; Vittersø, Gunnar (Fagrapport 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2015-2015 Tilknyttede prosjekter Heat Pumps
    • Etisk politisk forbruk 

      Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)
      Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk
    • Fra Helios til Prix 

      Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport 15-2001, Report, 2001)
      Nummer: 15-2001
    • Gårdshandel som innkjøpsaktivitet og fritidsopplevelse 

      Schjøll, Alexander; Vittersø, Gunnar (Oppdragsrapport 3-2010, Report, 2010)
      Formålet med denne rapporten er å undersøke omfanget og betydningen av gårdsmat og gårdshandel som et tilbud til forbrukere og ferierende turister i Norge. Rapporten diskuterer spesielt hvordan gårdshandel inngår som del ...
    • Gulrot og kålrot 

      Dragland, Steinar; Olsen, Nina Veflen; Vittersø, Gunnar; Rødbotten, Marit (Oppdragsrapport 12-2005, Report, 2005)
      Til tross for at norske forbrukere møter et lite variert tilbud av gulrot og kålrot i butikkene bidrar vaner, sosiale og kulturelle normer - samt aktuelle samfunnsdebatter på matområdet - til å befeste gulrot og kålrot ...
    • Kjøtt og reklame 

      Vittersø, Gunnar; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)
      Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...
    • KRUS final report: Enhancing local value chains in Norway 

      Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Haugrønning, Vilde; Vittersø, Gunnar; Grøva, Lise; Kvingedal, Torhild; Espelien, Ingvild; Kubberød, Elin (Oppdragsrapport;8-2019, Research report, 2019)
      Fra prosjektet startet i 2015 og frem til slutten i 2019 har KRUS hatt to mål: å forbedre markedet for og verdien av norsk ull og kartlegge mulighetene for lokal produksjon som et skritt mot bærekraft i klesindustrien. ...
    • Opprinnelsesmerking av norsk ull 

      Vittersø, Gunnar; Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Kviseth, Kjersti (Oppdragsrapport nr. 5-2017, Report, 2017)
      Hensikten med denne rapporten er å undersøke mulighetene for en opprinnelsesmerking av norsk ull. Et slikt merke kan bidra til økt bevissthet og oppmerksomhet om norsk ull både blant produsenter og forbrukere, og dermed ...