• Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem 

      Helle-Valle, Jo (Oppdragsrapport 1-2003, Report, 2003)
      Dette prosjektet er et kvalitativt studium av bruken av digitale IKT i norske hjem, og er et samarbeid mellom Telenor, NRK, Norsk Tipping og SIFO. Datagrunnlaget består av fire familier som hver har tilbrakt en ettermiddag ...
    • Food for Security. Mapping mechanisms of food security and conflict in Cauca, Colombia 

      Dulsrud, Arne (ed.); Kuraj, Sabina (ed.) (Report;7-2021, Report, 2021)
      This report is the first deliverable from the project Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia funded by NORGLOBAL 2 under Research Council of Norway. The objective of this report is twofold. First, we will provide ...
    • Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Borch, Anita (Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)
      Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ...
    • Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet 

      Slettemeås, Dag (Report, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ...
    • Forbrukere og smarttelefon 

      Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ...
    • Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde? 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)
      Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ...
    • Forbrukeres holdning til pensjonssparing 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander (Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)
      Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ...
    • Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)
      Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ...
    • Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Fagrapport 1-2010, Report, 2010)
      Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ...
    • Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole 

      Borch, Anita; Sørebø, Øystein (Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)
      Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ...
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...
    • Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker 

      Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)
      Nummer: nr.4-2016
    • Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet 

      Throne-Holst, Harald (Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)
      Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ...
    • Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester 

      Throne-Holst, Harald (Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)
      Nummer: 2-2001
    • Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 5-2014, Report, 2014)
      Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner
    • Forbrukertilfredshet 2008 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ...
    • Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK 

      Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis; Frugård, Marcela; Rasmussen, Terje (Fagrapport 3-2013, Report, 2013)
      Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ...
    • Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984 

      Hegnes, Jannike Wehn (Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)
      Nummer: 6-2006
    • Forbuden frukt smaker best - en studie av nordmenns spise- og drikkemønster av sjokolade, søtsaker, salt snacks, sukkerholdige leskedrikker og lignende 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;5-2010, Research report, 2010-09)
      Denne studien er en del av forskningsprosjektene Young Food og HealthMeal. Begge prosjektene er finansiert av Norges forskningsråd. Temaet i rapporten er nordmenns spise- og drikkemønster av en type mat og drikke som ...
    • Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge 

      Dulsrud, Arne; Schjøll, Alexander (Rapport;10-2019, Research report, 2019)
      Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ...