• Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ...
    • Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere 

      Rosenberg, Thea Grav; Steinnes, Kamilla Knutsen; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport;13-2018, Research report, 2018)
      Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge ...
    • Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge 

      Sverdrup, Sidsel (Arbeidsrapport 13-1992, Report, 1992)
      Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre.
    • Mat i farten. Muligheter for nye og sunnere spisekonsepter i hurtigmatmarkedet 

      Bugge, Annechen Bahr; Lillebø, Kjersti; Lavik, Randi (Research report, 2009-06)
      Sammendrag: I det norske matlandskapet finnes det en rekke steder hvor mat blir fremstilt for salg og servering. Noe under halvparten av befolkningen spiser på spisesteder av typen (stor-)kiosk, gatekjøkken, snackbar, ...
    • Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser 

      Honkanen, Pirjo; Ueland, Øydis; Mortvedt, Hilde Skotland; Granli, Britt Signe; Bugge, Annechen Bahr; Grini, Ida S. (Rapporter population-2013, Report, 2013)
      Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB)
    • Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser 

      Grini, Ida S.; Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;11-2013, Research report, 2013-09)
      Aktive eldre er opptatt av mat og måltider og helse. Matvanene forandrer seg over tid ettersom barna flytter ut, de får en diagnose relatert til kostholdet eller de blir alene. Ved diagnoser som hjerte- karsykdom eller ...
    • Mat, måltid og moral - hvordan spise rett og riktig? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;3-2015, Research report, 2015-10-06)
      Matforbruk er i økende grad blitt et spørsmål om ansvar og omsorg. I den nyliberalistiske retorikken blir forbrukerne hele tiden oppfordret til å handle sunne, naturlige, økologiske, etiske produkter, samt å unngå billig, ...
    • Maten vi kaster 

      Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina (Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ...
    • Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni (Arbeidsrapport 6-1998, Report, 1998)
      Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten ...
    • Menneskerettigheter og etisk forbruk 

      Schjøll, Alexander; Thorjussen, Christian B. Holth (Rapport;9-2019, Research report, 2019)
      Ved hjelp av en spørreundersøkelse finner vi at de fleste nordmenn har begrenset tro på forbrukermakt. Imidlertid er det stadig flere som bedriver boikott av spesielle varemerker eller produkter fra spesifikke land. ...
    • Merkestrategier for kjøtt i Europa 

      Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)
      Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ...
    • Mestring og sårbarhet ved netthandel - En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Thorjussen, Christian Bernhard Holth (SIFO Rapport;2020:11, Research report, 2020)
      Denne rapporten bruker EU-kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers for å undersøke hvordan digital forbrukerkompetanse ved netthandel fordeler seg i befolkningen. Rapporten presenterer funn fra en landsdekkende ...
    • Microplastic pollution from textiles: A literature review 

      Henry, Beverley; Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Project report No 1-2018, Report, 2018)
      The objective of this report is to give an overview of the current state of knowledge concerning microplastic pollution. We focus on microplastic fibres (microfibres) from textiles. The review is a part of a larger work ...
    • Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter? 

      Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (Rapport;6-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som ...
    • Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler 

      Enger, Anniken (Rapport 1-1998, Report, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement 

      Nyberg, Anders (Rapport 6-1999, Report, 1999)
      Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ...
    • Miljøvernets plass i hverdagslivet. Intervjuer med utvalgte forbrukere 

      Ukjent forfatter (Rapport 8-2000, Report, 2000)
      Formålet med dette prosjektet har vært å studere miljøvernets plass i folks mer eller mindre travle hverdagsliv. Hvor langt har miljøbevisstheten trengt inn i forbrukernes daglige rutiner?
    • Minimumsbudsjett for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)
      Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ...
    • Minstestandard for forbruksutgifter 

      Borgeraas, Elling; Øybø, Anne Marie (Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)
      SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ...
    • Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Report, 2012)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...