• Kravspesifikasjon for innkjøp av klær til enslige mindreårige asylsøkere 

      Almgren, Sara (Oppdragsrapport 8-2010, Report, 2010)
      Nummer: 8-2010 Tilknyttede prosjekter none
    • Kreft og levekår 

      Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)
      Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ...
    • Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk 

      Tufte, Per Arne; Borgeraas, Elling (Rapport 9-1998, Report, 1998)
      Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ...
    • Kroppserfaringer og slankevaner 

      Hauge, Benedicte (Fagrapport 5-2007, Report, 2007)
      Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ...
    • Kroppsrelatert matforbruk og helse 

      Bugge, Annechen Bahr (Report, 2014)
    • KRUS final report: Enhancing local value chains in Norway 

      Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Haugrønning, Vilde; Vittersø, Gunnar; Grøva, Lise; Kvingedal, Torhild; Espelien, Ingvild; Kubberød, Elin (Oppdragsrapport;8-2019, Research report, 2019)
      Fra prosjektet startet i 2015 og frem til slutten i 2019 har KRUS hatt to mål: å forbedre markedet for og verdien av norsk ull og kartlegge mulighetene for lokal produksjon som et skritt mot bærekraft i klesindustrien. ...
    • Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet 

      Frønes, Ivar; Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)
      Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ...
    • Kunnskap om personlig økonomi 

      Bakkeli, Nan Zou (SIFO Rapport;2020:10, Research report, 2020-09-14)
      Denne rapporten handler om å identifisere kunnskap som er avgjørende for å oppnå en trygg og bærekraftig økonomisk situasjon for folk i Norge. Vi undersøker hvor denne kunnskapen kommer fra, og hvilke kunnskapskanaler som ...
    • Kunnskapsoppsummering om temaet matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Hebrok, Marie (Rapport;14-2019, Research report, 2019)
      Denne rapporten presenterer en kunnskapsoppsummering om forskningsprosjekter på matsvinn på forbrukernivå i Norge og Europa, organisasjoner, initiativer og bevegelser og deres arbeid mot matsvinn på forbrukernivå (f.eks. ...
    • Lånefinansiert forbruk i Norge anno 2019 

      Poppe, Christian; Borgeraas, Elling; Bakkeli, Nan Zou (Rapport;13-2019, Research report, 2019)
      Rapporten anlegger et helhetsperspektiv på lån til forbruk, og er basert på premisset om at t husholdenes opptak og bruk av lån gjennom ulike låneprodukter forutsetter en sosial aksept. Analysene omhandler to hovedprobl ...
    • Låneopptak og betalingsproblemer. Husholdningenes risiko-eksponering under høykonjunkturen 1995-1998 

      Poppe, Christian (Arbeidsnotat 6-1999, Report, 1999)
      Perioden 1995–98 var en markant oppgangstid for Norge, med både sysselsettingsvekst og reallønnsvekst. Den økonomiske krisen som innledet dette tiåret var et tilbakelagt stadium. Men så kom renteoppgangen høsten 1998, og ...
    • Lek, medier og fritid i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Haugsrud, Ingrid; Slettemeås, Dag; Austgulen, Marthe Hårvik; Ansteensen, Ann-Kristin (SIFO-rapport;4-2024, Report, 2024)
      Denne rapporten presenterer arbeidet med å gjennomgå og oppdatere to forbruksområder i det norske referansebudsjettet: "lek og mediebruk" og "mediebruk og fritid". Målet med oppdateringen er å vurdere om grunnlaget for ...
    • Leve av å reparere? En studie av økonomien i reparasjonsbransjen for klær og hvitevarer 

      Haugrønning, Vilde; Klepp, Ingun Grimstad; Strandbakken, Pål; Laitala, Kirsi; Throne-Holst, Harald (Rapport;6-2019, Research report, 2019)
      Rapporten undersøker reparasjonsbransjen for klær og hvitevarer og aktørenes synspunkter på barrierer og muligheter for utvikling av tjenestene. Det er viktig å få en bredere forståelse for hvilke muligheter og barrierer ...
    • Leveringspresisjon i dagligvarebutikkene i Finnmark 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 23-2001, Report, 2001)
      Nummer: 23-2001
    • Likt for alle? 

      Tangeland, Torvald; Roos, Gun; Pettersen, Lene (Oppdragsrapport nr. 1-2017, Report, 2017)
      Hvordan kan vi bedre fange opp utfordringer og barrierer som forbrukere med funksjonsnedsettelser opplever, slik at alle norske forbrukere sikres lik tilgang til ulike forbrukermarkeder? For å besvare spørsmålet har vi ...
    • Livsopphold ved startlån 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 1-2012, Report, 2012)
      Hensikten med dette prosjektet er å starte et arbeid med å utvikle et livsoppholdsbeløp for personer som søker startlån med utgangspunkt i SIFOs referansebudsjett. Denne delen av prosjektet tar sikte på å vurdere egnetheten ...
    • Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging 

      Brusdal, Ragnhild; Borgeraas, Elling (Oppdragsrapport 4-2012, Report, 2012)
      Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette ...
    • Lommepenger, ekstrapenger og lærepenger 

      Brusdal, Ragnhild (Rapport 6-1998, Report, 1998)
      Ungdom og forbruk er et tema som er gjenstand for bekymring og konflikter i mange hjem. Denne rapporten handler om foreldre som forsørgere og oppdragere. Men den handler også om barna deres og hvor mye de får i lommepenger ...
    • Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo 

      Briel, Trond S. (Rapport 4-1999, Report, 1999)
      Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ...
    • Lukten av svette. Luktutvikling i ulike tekstiler 

      Kjeldsberg, Marit; Eilertsen, Kjersti; Buck, Madeline; Klepp, Ingun Grimstad (Testrapport;54-2011, Report, 2011)