Blar i SIFO Rapport på tittel
Viser treff 72-91 av 329
-
Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne
(Oppdragsrapport 6-2016, Report, 2016)Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ... -
Forbrukere i bredbånds- og TV-markedet
(Report, 2008)I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement og TV-tilkopling, samt DAB-tilgang i norske husstander. Det er forbrukernes egne erfaringer og opplevde problemer med ... -
Forbrukere og smarttelefon
(Oppdragsrapport nr. 15-2016, Report, 2016)Denne rapporten ser nærmere på hvordan smarttelefonen har påvirket forbrukere og forbrukerrollen og diskuterer hvilke muligheter og utfordringer smarttelefonteknologien kan gi forbrukere – og spesielt unge forbrukere- i ... -
Forbrukere og utviklingen av bredbånd i Norge - fra borger til kunde?
(Oppdragsrapport 6-2003, Report, 2003)Rapporten ”Forbruker og utviklingen av bredbånd i Norge – fra borger til kunde?” anlegger et forbrukerorientert pers-pektiv på bredbåndsutviklingen. Dette står i kontrast til debatten på feltet som har vært dominert av ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
(Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
(Fagrapport 1-2010, Report, 2010)Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ... -
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
(Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ... -
Forbrukernes forståelse av lokal mat
(Fagrapport 1-2008, Report, 2008)Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ... -
Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker
(Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)Nummer: nr.4-2016 -
Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet
(Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ... -
Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester
(Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)Nummer: 2-2001 -
Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen?
(Fagrapport 5-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner -
Forbrukertilfredshet 2008
(Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ... -
Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK
(Fagrapport 3-2013, Report, 2013)Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ... -
Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984
(Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)Nummer: 6-2006 -
Forbuden frukt smaker best - en studie av nordmenns spise- og drikkemønster av sjokolade, søtsaker, salt snacks, sukkerholdige leskedrikker og lignende
(SIFO-report;5-2010, Research report, 2010-09)Denne studien er en del av forskningsprosjektene Young Food og HealthMeal. Begge prosjektene er finansiert av Norges forskningsråd. Temaet i rapporten er nordmenns spise- og drikkemønster av en type mat og drikke som ... -
Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge
(Rapport;10-2019, Research report, 2019)Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ... -
Forstudie om nedadgående norsk sjømatkonsum
(Oppdragsrapport nr. 5-2018, Report, 2018)I dette pilotprosjektet har vi gjennomført en studie der man ved hjelp av en mindre spørreundersøkelse, samt analyse av salgs- og forbruksstatistikker kartlegger hvilke faktorer som bidrar til at norske forbrukere spiser ... -
Fra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebook
(Oppdragsrapport nr. 3-2017, Report, 2017)Denne rapporten bygger videre på funn avdekket i tidligere undersøkelser gjennomført av SIFO som finner at funksjonshemmede forbrukere møter en rekke utfordringer og barrierer i de fire markedsplassene som har blitt ...