• "Enova anbefaler!" 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 11-2006, Report, 2006)
      Nummer: 11-2006
    • Kroppserfaringer og slankevaner 

      Hauge, Benedicte (Fagrapport 5-2007, Report, 2007)
      Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ...
    • Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ...
    • Symbolmerking av sunn mat 

      Roos, Gun (Oppdragsrapport 12-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten presenteres resultat fra en kvantitativ telefonsurvey (N=1000) blant norske forbrukere (18-80 år) i februar-mars 2007 om merking av matvarer, med fokus på forbrukernes meninger om og bruk av symbolmerking ...
    • Produktlevetid og miljø 

      Strandbakken, Pål (Fagrapport 7-2007, Report, 2007)
      Nummer: 7-2007
    • Barn og unge i den nye mediehverdagen - etnisitet, kultur og tradisjon 

      Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 1-2007, Report, 2007)
      RAM-støttet oppdragsrapport om foreldres holdninger og strategier i forhold til barnas mediebruk, spesielt ift digital medieteknologi. I tillegg til holdninger og vurderinger tar den for seg praktisk medieregulering i ...
    • Å få rett - når du har rett 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi; Stø, Eivind (Oppdragsrapport 4-2007, Report, 2007)
      Nummer: 4-2007 Tilknyttede prosjekter Forbrukertvister
    • Bondens marked etter fire år i norge 

      Vramo, Lill Margrethe; Jervell, Anne Moxnes (Oppdragsrapport 10-2007, Report, 2007)
      Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Som ...
    • Merkestrategier for kjøtt i Europa 

      Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)
      Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ...
    • Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge 

      Tufte, Per Arne (Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)
      Nummer: 6-2007
    • Ute av syne, ute av sinn? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 8-2007, Report, 2007)
      I denne rapporten resonnerer vi omkring et eventuelt forbud mot synlig framvisning av tobakksvarer i butikk. Vi drøftet hvorvidt et slikt tiltak kan tenkes å virke etter hensikten, dvs. å redusere andelen røykere, spesielt ...
    • Utgifter til mat for personer med familiær hyperkolesterolemi (FH) 

      Øybø, Anne Marie (Oppdragsrapport 9-2007, Report, 2007)
      Nummer: 9-2007 Tilknyttede prosjekter Referansebudsjettet
    • Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når? 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ...
    • Ungdoms skolematvaner. Refleksjon, reaksjon eller interaksjon? 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Denne studien av ungdoms skolematvaner er en del av forskningsprosjektet YoungFood. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråds folkehelseprogram. Voksne fremstiller gjerne unge mennesker som matkulturelle opprørere. ...
    • Du og jeg og vi to 

      Storø, Ole Ivar (Fagrapport 3-2007, Research report, 2007)
      Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ...
    • Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life 

      Borch, Anita; Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 5-2007, Report, 2007)
      Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ...
    • Er varen lik vareprøven? 

      Laitala, Kirsi; Klepp, Ingun Grimstad (Oppdragsrapport 3-2007, Report, 2007)
      I dette oppdraget blir ferdige varer sammenliknet mot 12 vareprøver. Passform og kvalitet er sammenliknet for alle modeller. For en modell er også lukten vurdert. Det er ikke funnet vesentlige avvik mellom ferdige varer ...
    • Forbrukernes forståelse av lokal mat 

      Vramo, Lill Margrethe; Schjøll, Alexander; Amilien, Virginie (Fagrapport 1-2008, Report, 2008)
      Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ...
    • 10 år - endring og stabilitet i forbruk og holdninger til kjøtt 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 2-2008, Report, 2008)
      Landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdninger til kjøtt ble gjennomført i 1997, 2000, 2001, 2004 og 2007. Forbruksfrekvens av kjøtt er stadig økende, spesielt gjelder dette kylling. Spesielt kostholdsdebatter ...
    • Ikke drikk vann fra springen! 

      Jensen, Heidi Mollan; Bugge, Annechen Bahr; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)
      I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ...