• Barrierer for gode energiløsninger i husholdningene 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 12-2006, Report, 2006)
      Nummer: 12-2006
    • Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Borch, Anita (Oppdragrapport 5-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
    • Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold 

      Storm-Mathisen, Ardis; Lavik, Randi (Prosjektnotat nr. 10-2016, Report, 2016)
      Dette notatet gir en deskriptiv gjennomgang av hovedresultater fra en web-survey om beredskap for strøm og IKT brudd i et representativt utvalg Nordiske hushold gjennomført av NORSTAT høsten 2016, på oppdrag fra SIFO. ...
    • Betalingsproblemer 1999-2000 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 1-2001, Report, 2001)
      I kjølvannet av voksende gjeldsbyrder, renteoppgang, prisøkninger på bl.a. bensin og boliger, og forestående innstramminger over statsbudsjettet ble år 2000 et år hvor husholdningenes betalingsproblemer igjen ble satt på ...
    • Betalingsproblemer i et sosialt perspektiv 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 10-2006, Report, 2006)
      Nummer: 10-2006
    • Betalingsproblemer og livsfaser 

      Poppe, Christian (Fagrapport 2-2014, Report, 2014)
      Nummer: 2-2014 Tilknyttede prosjekter Financialisation of Social Welfare
    • Betalingsproblemer som sosialt fenomen 

      Poppe, Christian (Prosjektnotat 6-2005, Notat, 2005)
      Prosjektnotatet går igjennom ulike måter å definere og måle gjelds- og betalingsproblemer på. Hovedfunn i forskningen vedrørende fenomenets årsaker og virkninger oppsummeres. Også gjeldsordninger og mestring av betalingsvansker ...
    • Bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2004, Report, 2004)
      Omtrent to av tre kvinner og hver annen mann rapporterer om ubehag, plage eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler. Det er svært få som per. i dag følger opp eventuelle problemer med å klage inn sine dårlige ...
    • Blyfri bensin. Forbrukernes rolle i utfasingen av blyholdig bensin 

      Throne-Holst, Harald (Arbeidsnotat 17-2000, Notat, 2000)
      Vi har her tatt for oss utviklingen frem mot lanseringen av blyfri bensin, og den påfølgende utfasingen av blyholdig bensin. Vårt fokus har vært på forbrukernes rolle i denne prosessen. Dette er den fjerde og siste delen ...
    • Bolig i et forbrukerperspektiv 

      Nordahl, Berit; Barlindhaug, Rolf (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 4/4, Notat, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet av forskere ved By- og regionforskningsinstituttet ...
    • Boligalarm 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 5-2006, Notat, 2006)
      En relativt stor andel, 32 prosent, av husholdene har anskaffet seg boligalarm. Analysen viser at andelen med boligalarm øker med inntektens størrelse, med urbaniseringsgrad og videre at det er størst andel i hushold med ...
    • Boligsalg og salgsmetoder 

      Stamsø, Mary Ann (Fagrapport 7-2012, Research report, 2012)
      Denne undersøkelsen av et representativt utvalg av boligselgere viser at 83 prosent benyttet eiendomsmegler gjennom hele salgsprosessen. Ni prosent solgte selv men benyttet advokat eller megler til oppgjøret, en prosent ...
    • Bondens marked etter fire år i norge 

      Vramo, Lill Margrethe; Jervell, Anne Moxnes (Oppdragsrapport 10-2007, Report, 2007)
      Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Bondens marked i Norge blir i denne rapporten evaluert etter fire år som en ny og alternativ markedskanal. Som ...
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Rapport 8-1999, Report, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Bruk av smarttelefon og nettbrett i den norske befolkningen 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 2-2014, Notat, 2014)
      Smarttelefoner og nettbrett har befestet seg som hverdagsverktøy i den norske befolkningen. I denne rapporten ser vi på tilgang til smarttelefon og app’er som lastes ned, og på spørsmål knyttet til mobilen som betalingskanal. ...
    • Bruk av sykkel 

      Tangeland, Torvald (Prosjektnotat 8-2012, Notat, 2012)
      Det er et politiskmål om at innen 2023 skal minst 8 prosent av transporten foregå på sykkel på nasjonalt nivå. I byene er målsettingen at denne andelen skal ligge på mellom 10 og 20 prosent. I 2009 ble 4 prosent av den ...
    • Brukeranmeldelser og ratinger. Rykteøkonomien på fremmarsj? En landsdekkende undersøkelse blant norske forbrukere 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;12-2018, Research report, 2018)
      Denne rapporten tar for seg brukeromtaler og ratinger som er sentrale tillitsmekanismer i dagens digitale markeder. Disse bidrar til å skape tillit og smører relasjonene mellom aktører som i utgangspunktet er fremmede for ...
    • Brukererfaringer med super-tekst-TV 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 6-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 6-2004 Denne delrapporten tar utgangspunkt i brukererfaringer med NRKs super-tekst-TV forsøk som ble gjennomført mot slutten av 2003. SIFO intervjuet 6 husstander om erfaringene med super-teksten, hvilke ...
    • Brukertilpasset tjenestekvalitet 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 6-2003, Report, 2003)
      Avhandlingen omfatter en eksplorerende, helhetlig studie fra tjenestesektoren. Den dekker tre aktørnivåer (et styrings- og ledelsesnivå, en førstelinjen og et brukernivå) og relasjoner mellom disse. Formålet er å bidra ...
    • Brukstid på vaskemaskin, støvsugere og komfyrer 

      Tufte, Per Arne (Arbeidsnotat 14-1999, Notat, 1999)
      Denne rapporten er basert på tre enqueter som Forbrukerrådet gjennomførte blant For-brukerrapportens abonnenter. Den første undersøkelsen er fra våren 1994 og omhandlet vaskemaskiner, den andre fra høsten 1995 og tok for ...