• Kropp, slanking og forbruk 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 9-2006, Notat, 2006)
      Kropp og helse er sentrale tema i dagens samfunn og i media, og mye av det daglige forbruket er kroppsrelatert. Derfor er det viktig å ha kunnskap om forbrukernes holdninger til disse tema. I SIFO-surveyen 2006 bad vi ...
    • Husholdningenes økonomiske situasjon 2006 

      Poppe, Christian (Prosjektnotat 6-2006, Notat, 2006)
      For andre året på rad finnet vi at omfanget av betalingsvansker ligger på et historisk lavmål: kun 4.5% mot 8-9% i siste halvdel av 90-tallet. Så seint som høsten 2002 var problemomfanget på i overkant av 7% Den gunstige ...
    • Reklame - en kilde til stadig ergrelse? 

      Slettemeås, Dag; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2006, Notat, 2006)
      En av tre reserverer seg nå mot uønsket reklame. Og TV- reklame er den reklamen som folk ergrer seg mest over. Hele 75% ergrer seg over denne. Her har en hatt en dramatisk økning siden 1990. Derimot ergrer folk seg nå ...
    • Oppfattelser og anvendelser av begrepet bærekraftighet blant de norske delatkerne i HealthCat 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 12-2006, Notat, 2006)
      Nummer: 12-2006
    • Grensehandel 2006 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2006, Notat, 2006)
      Grensehandelen til Sverige har økt i 2005. Det er flere som handler der og de handler oftere enn før. I 2005 har prisforskjellene mellom Norge og Sverige økt, fordi prisene har steget mer i Norge enn Sverige samtidig som ...
    • Trade not aid 

      Vramo, Lill Margrethe (Fagrapport 2-2006, Research report, 2006)
      Denne rapporten tar utgangspunkt i en konkret handelsbevegelse mellom et selskap i Sør - Asia og et selskap i Norden, og er i så måte en studie av globalisering i det 21. århundre. I nettopp denne handelsbevegelsen følger ...
    • Forbruksforskning som forbrukerpolitikk 1939-1984 

      Hegnes, Jannike Wehn (Fagrapport 6-2006, Research report, 2006)
      Nummer: 6-2006
    • Barndommens små voksne 

      Ukjent forfatter (Fagrapport 4-2006, Research report, 2006)
      Debatter i media den siste tiden har vist en økt bekymring for markedsføringen i det offentlige rom, med spesielt bekymring for en seksualisering av barndommen. Rapporten tar for seg barnemoten og fremstillingen av barn i ...
    • Referansebudsjettet 2006 

      Ukjent forfatter (Report, 2006)
      Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 2006, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie.
    • Julens mat og måltider 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)
      In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ...
    • Etisk politisk forbruk 

      Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)
      Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk
    • Betalingsproblemer i et sosialt perspektiv 

      Poppe, Christian (Oppdragsrapport 10-2006, Report, 2006)
      Nummer: 10-2006
    • Trassig tillit? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport7-2006, Report, 2006)
      Dette notatet er laget på oppdrag av Forbrukerrådet, som også har deltatt aktivt i problem-formuleringsfasen og utvelging av hvilke spørsmål som er tatt med i spørreskjemaet. Temaet for utredningen er hvordan e. coli-saken ...
    • Barrierer for gode energiløsninger i husholdningene 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 12-2006, Report, 2006)
      Nummer: 12-2006
    • "Enova anbefaler!" 

      Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport 11-2006, Report, 2006)
      Nummer: 11-2006
    • Telefonsalg og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2007, Notat, 2007)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen ...
    • Føre var-prinsippet innen nanoteknologien: Hvem skal være føre var? 

      Stø, Eivind; Throne-Holst, Harald (Prosjektnotat 7-2007, Notat, 2007)
      Nummer: 7-2007 Tilknyttede prosjekter Føre-var prinsippet innen nanoteknologi Nano-consumer
    • Markedet for hvite/brunevarer i Norge 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)
      Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ...
    • Hva er det rimelig å ha av forbruksvarer? 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 6-2007, Notat, 2007)
      Den overordnede problemstillingen er å se nærmere på hva standardpakken for en barnefamilie skal inneholde av varer og tjenester, og videre om alle barnefamilier ansees å ha samme behov. Utgangspunktet er 13 forskjellige ...
    • Burde det, skjønne det, men gjøre det? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 1-2007, Notat, 2007)
      Etter å ha blitt stilt en rekke spørsmål som tvinger respondentene til å tenke bankøkonomi, tror hver tredje respondent at det ville vært lønnsomt å reforhandle sine betingelser eller bytte bank. Færre enn hver tredje av ...