Browsing Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) by Issue Date
Now showing items 141-160 of 571
-
Reduksjon i merverdiavgift på mat og alkoholfri drikke 1. januar 2005 – hva ble effekten?
(Prosjektnotat 2-2005, Notat, 2005)Første januar 2005 ble merverdiavgiften på mat redusert fra 12 prosent til 11 prosent. Sammenlignet med desember 2004 med januar 2005, gikk imidlertid matvareprisene opp med 0,1 prosent (fra desember 2003 til januar 2004 ... -
Å begynne på skolen
(Prosjektnotat 5-2005, Notat, 2005)Rapporten ser på skolestart for førsteklassingene, hva de får, hva det koster og hvem som betaler. Av særlig interesse er hvorvidt dette skaper økonomiske problemer i husholdet. I analysen er derfor husholdets økonomi ... -
Husholdningenes betalingsproblemer i oppgangstider
(Prosjektnotat 3-2005, Notat, 2005)Like i overkant av 4% av norske husholdninger, eller om lag 87.000 hushold, rapporterer om tilbakevendende betalingsproblemer siste tolv måneder. Like i overkant av 4% av norske husholdninger, eller om lag 87.000 hushold, ... -
Betalingsproblemer som sosialt fenomen
(Prosjektnotat 6-2005, Notat, 2005)Prosjektnotatet går igjennom ulike måter å definere og måle gjelds- og betalingsproblemer på. Hovedfunn i forskningen vedrørende fenomenets årsaker og virkninger oppsummeres. Også gjeldsordninger og mestring av betalingsvansker ... -
Å sette pris på hylleplassen
(Fagrapport;2-2005, Report, 2005)Hylleplassavgifter betyr at leverandører må betale for få adgang til butikkhyllene – et tema som er meget omstridt i internasjonal faglitteratur og konkurransepolitikk. Forsvarerne hevder at slike avgifter fremmer effektiv ... -
Kompetente forbrukere?
(Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ... -
Referansebudsjettet 2005
(Report, 2005)Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 2005, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie. -
Gjeldsordninger under press
(Oppdragsrapport 3-2005, Report, 2005)Analysen er basert på en gjennomgang av 78 endringssaker ved Oslo byfogdembete i 2003. Rapporten tar bl.a. for seg begrunnelsene for begjæringene, de økonomiske endringene som er skjedd i skyldnernes økonomi siden ... -
Tillitens triangler
(Fagrapport 1-2005, Report, 2005)Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ... -
Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004
(Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ... -
Gulrot og kålrot
(Oppdragsrapport 12-2005, Report, 2005)Til tross for at norske forbrukere møter et lite variert tilbud av gulrot og kålrot i butikkene bidrar vaner, sosiale og kulturelle normer - samt aktuelle samfunnsdebatter på matområdet - til å befeste gulrot og kålrot ... -
Skummelt gøy!
(Oppdragsrapport 1-2005, Report, 2005)Nummer: 1-2005 Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk -
Gjeldsordninger i velstands-Norge
(Oppdragsrapport 7-2005, Report, 2005)Analysen er basert på en gjennomgang av 193 gjeldsordningssaker ved Oslo byfogdembete — 97 fra 1999 og 96 fra 2004. Sammensetningen av søkergruppen på de to måletidspunktene sammenliknes for å identifisere variasjoner i ... -
Kreft og levekår
(Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ... -
Forbrukerkompetanse 2006
(Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ... -
Etisk-politisk forbruk
(Prosjektnotat 1-2006, Notat, 2006)Denne rapporten presenterer de første resultatene av prosjektet ”etisk-politisk forbruk” som SIFO gjennomfører på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD). Målet med prosjektet er å belyse faktorer som kan ... -
Digital mestring blant norske forbrukere
(Prosjektnotat 8-2006, Notat, 2006)Det å beherske bruk av nettbank den tjenesten der forskjellene er minst, både når det gjelder kjønn og alder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey IKTsatsning: Digitale medier og forbruk -
Boligalarm
(Prosjektnotat 5-2006, Notat, 2006)En relativt stor andel, 32 prosent, av husholdene har anskaffet seg boligalarm. Analysen viser at andelen med boligalarm øker med inntektens størrelse, med urbaniseringsgrad og videre at det er størst andel i hushold med ... -
Hvem bør ha hovedansvar for salg av strøm og teletjenester?
(Prosjektnotat 11-2006, Notat, 2006)To av tre som har bestemt seg er skeptiske til dereguleringen av strømmarkedet, mens tre av fire av de som har bestemt seg er positive til dereguleringen av teletjenester. De som tjener mer enn 500.000 i året holder ... -
Handlekurven som politisk arena?
(Prosjektnotat 3-2006, Notat, 2006)Dette notatet er basert på SIFO-surveyen 2006, der en del av spørsmålene skal gjentas over tid. Målsetningen med SIFOsurveyen r å få økt innsikt i forbrukernes situasjon, med vekt på hvordan forbrukerne orienterer seg og ...