• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fremtidens skoleledelse

Deveci, Fatih Mehmet
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Mehmet_MSL2020.pdf (719.4Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9259
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • SAM - Master i Styring og ledelse [229]
Sammendrag
Fremtiden er et ukjent fenomen, og samfunnsendringene er rivende raske og komplekse. Forskere i

utdanningssektoren er usikre på om dagens skoleledere er rustet nok til å imøtekomme og håndtere

utfordringene i fremtidens skoler (Aas og Paulsen 2017, 16).

Formålet med denne forskningen er derfor å finne kjennetegn av mulige utfordringer som venter fremtidens

skoleledere, slik at tidlig kartlegging og bærekraftig planlegging kan kontribuere

til tidlig avklaring av fremtidige forventninger.

Tema for oppgaven er fremtidens skoleledelse. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en rektors

utfordringer i norsk skole, frem mot 2030?

Oppgaven anvender et fenomenologisk design ved å finne ut hvilke formeninger fem norske ledere i

utdanningssektoren har om utfordringer som venter fremtidens skoleledere. Jeg har samlet inn primærdata

gjennom dybdeintervjuer, som er en del av kvalitativ metode.

Resultatene i oppgaven gjenspeiler utfordringer som skoleledere er kjent med i dag, men kartlegger også

ukjente funn. Mine resultater indikerer at skoleledere trolig vil forholde seg til samfunnsendringer som både

er konstante og raske, men også komplekse og store, sett ut fra verdensbildet i dag og utviklingen som har

vært de siste årene. De kan oppleve utfordringer innen samspill med sitt nettverk, som omhandler hvordan

de håndterer menneskelige relasjoner, samarbeid med andre, samt elev- og foreldreutvikling i skolen.

Faktorer som påvirker hvordan skoleledere omtaler seg selv eller sin rolle i fremtiden, er også en del av

utfordringene de kan møte. De forventes å kunne vise en global tilnærming til skoleledelse med et bevisst

fokus på kunnskap, kompetanse og mangfoldighet. Dette krever en innovativ holdning og at skoleledere

prioriterer distribuert ledelse. Sett i lys av teknologisk utvikling og fremskritt de siste årene, kan også en

mer digitalisert skole være en viktig utfordring som en skoleleder må håndtere.

Resultatene fra denne forskningen kan forhåpentligvis bane vei for større fokus på enkelte områder i

skolelederutdanning og utvikling av fremtidens skoleledere.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse
Utgiver
OsloMet-Storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit