Fremtidens skoleledelse
Abstract
Fremtiden er et ukjent fenomen, og samfunnsendringene er rivende raske og komplekse. Forskere i
utdanningssektoren er usikre på om dagens skoleledere er rustet nok til å imøtekomme og håndtere
utfordringene i fremtidens skoler (Aas og Paulsen 2017, 16).
Formålet med denne forskningen er derfor å finne kjennetegn av mulige utfordringer som venter fremtidens
skoleledere, slik at tidlig kartlegging og bærekraftig planlegging kan kontribuere
til tidlig avklaring av fremtidige forventninger.
Tema for oppgaven er fremtidens skoleledelse. Problemstillingen er: Hva kjennetegner en rektors
utfordringer i norsk skole, frem mot 2030?
Oppgaven anvender et fenomenologisk design ved å finne ut hvilke formeninger fem norske ledere i
utdanningssektoren har om utfordringer som venter fremtidens skoleledere. Jeg har samlet inn primærdata
gjennom dybdeintervjuer, som er en del av kvalitativ metode.
Resultatene i oppgaven gjenspeiler utfordringer som skoleledere er kjent med i dag, men kartlegger også
ukjente funn. Mine resultater indikerer at skoleledere trolig vil forholde seg til samfunnsendringer som både
er konstante og raske, men også komplekse og store, sett ut fra verdensbildet i dag og utviklingen som har
vært de siste årene. De kan oppleve utfordringer innen samspill med sitt nettverk, som omhandler hvordan
de håndterer menneskelige relasjoner, samarbeid med andre, samt elev- og foreldreutvikling i skolen.
Faktorer som påvirker hvordan skoleledere omtaler seg selv eller sin rolle i fremtiden, er også en del av
utfordringene de kan møte. De forventes å kunne vise en global tilnærming til skoleledelse med et bevisst
fokus på kunnskap, kompetanse og mangfoldighet. Dette krever en innovativ holdning og at skoleledere
prioriterer distribuert ledelse. Sett i lys av teknologisk utvikling og fremskritt de siste årene, kan også en
mer digitalisert skole være en viktig utfordring som en skoleleder må håndtere.
Resultatene fra denne forskningen kan forhåpentligvis bane vei for større fokus på enkelte områder i
skolelederutdanning og utvikling av fremtidens skoleledere.
Description
Master i styring og ledelse