En kvalitativ analyse av lærerens undervisningskunnskap i matematikk ved respons på uforutsette hendelser i matematikklasserommet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9188Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan aspekter av lærerens undervisningskunnskap i matematikk fremtrer ved respons på uforutsette hendelser i klasserommet. Dette for å se nærmere på hvordan undervisningsrelaterte faktorer kan påvirke uforutsette hendelser, og hvordan disse igjen kan ha innvirkning på undervisningen.
For å undersøke dette har det blitt utført en kvalitativ casestudie. Tre matematikklærere har blitt observert i fire undervisningsøkter hver, samt blitt intervjuet både før og etter observasjonene. Interessante uventede hendelser som oppstod i de tre klasserommene ble plukket ut for videre analyse. Til å analysere de utplukkede casene ble et rammeverk av Drageset (2014) benyttet for å analysere lærerens responser i detalj, og Kunnskapskvartetten (Rowland, Huckstep & Thwaites, 2005) brukt for å plukke ut relevante caser, samt til å analysere lærerens undervisningskunnskap i matematikk.
Forskningsprosjektet som har blitt gjennomført i forbindelse med denne oppgaven har resultert i flere interessante funn. Funnene viser blant annet at lærerens undervisningskunnskap i matematikk antakelig kan henge sammen med hvilke responskategorier som blir benyttet ved uforutsette hendelser, og at dette kan påvirke undervisningen på ulike måter. I oppgavens drøftingsdel vises det til at faktorer som klassetrinn, lærerens forberedelse og forestillinger om matematikk kan påvirke lærerens håndtering av uforutsette hendelser. I tillegg trekkes det frem at lærerens håndtering av de uforutsette hendelsene kan føre til både usikkerhet, elevengasjement og ulike former for kommunikasjon.
Avslutningsvis pekes det på oppgavens verdi, samt forslag til videre forskning. The purpose of this study was to examine which aspects of Mathematical Knowledge in
Teaching are displayed when unexpected events in the classroom take place. This was to gain
insight in how teaching related factors could influence unexpected events, and how these
factors can have an impact on the class.
To examine this, a qualitative case study was conducted. Three math teachers have been
observed in four teaching sessions each. They were interviewed both before and after the
observations. Interesting in-the-moment actions in the classroom and the unpredictability of
some of these were chosen for further analysis. To analyze the chosen cases a framework by
Drageset (2014) was used to analyze the teacher’s responses in detail. The Knowledge
Quartet (Rowland, Huckstep & Thwaites, 2005) was used to choose the relevant cases and
analyze the teacher’s Mathematical Knowledge in Teaching.
The research project conducted in conjunction with this thesis has resulted in a number of
interesting findings. The findings show that the teacher’s Mathematical Knowledge in
Teaching might be linked to the chosen response categories in unexpected events, and that
this can influence the teaching in different ways. The discussion section shows how factors
such as grades, the teacher’s preparation and the teacher’s thoughts and values of math can
impact how he or she deals with the unexpected moments. Additionally, it was found that
how the teacher manages the unexpected events could lead to insecurity, student engagement
and different types of communication.
In the conclusion the thesis value and implications for further research are discussed.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap