Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyen, Erik
dc.contributor.authorNordal, Jørn
dc.date.accessioned2020-06-24T06:20:38Z
dc.date.available2020-06-24T06:20:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8732
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette som problemstilling ble følgene tre forskningsspørsmål utviklet: 1. Hvordan, og i hvilken grad brukes nyheter i samfunnsfagundervisningen i dag? 2. Hvilke potensial ligger det i å benytte nyheter til å utvikle kritisk tenkning hos elevene? 3. Hvilke eventuelle utfordringer står samfunnsfaget ovenfor i denne sammenhengen? Metode: Metoden som er valgt er kvalitativ metode. For å utvikle kunnskap om nyheter i skolen, er det gjennomført observasjoner av fem skole klasser og det er utført seks intervjuer, fem med samfunnsfagslærere og et med redaktøren i Supernytt. Studien startet med observasjoner av et undervisningsopplegg om det amerikanske presidentvalget. Fem observasjonstimer inngikk. Dette dannet grunnlaget for intervjuene. Fem informanter ble intervjuet om deres erfaringer med nyheter i undervisningen. Deretter ble redaksjonsleder i NRK Supernytt intervjuet om hans erfaringer med å produsere nyheter for barn. Sentrale funn: Resultatene i oppgaven viser at når det skjer store begivenheter benytter lærerne nyheter i undervisningen. De vektlegger imidlertid at nyheter velges bort fra undervisningen i en ellers hektisk hverdag. De problematiske sidene med nyheter i samfunnsfagundervisningen beskrives ut fra at samfunnsfaget er for stort. Tid til undervisning, tredeling av faget og at nyheter ikke står på lærerplanen anses som vesentlig. Når det gjelder kritisk tenkning trekkes kildekritikk inn sammen med korrigeringer av barns misforståelser. Supernytt brukes av de fleste skoler, men kun i lunsjpausen, uten samfunnsfagslærer til stede.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectNyheteren
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectSamfunnsfagen
dc.subjectNRK supernytten
dc.subjectKritisk tenkningen
dc.titleNyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel