Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8720Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til
dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren
legger til rette for at dybdelæring er oppnåelig for elevene (NOU 2015:8). Men læreres forståelse av
dybdelæring er ikke gitt, og er derfor et interessant tema å forske på.
Hensikt: Hvordan man tolker dybdelæringsbegrepet, har vært gjenstand for diskusjon blant lærere og
andre knyttet til den norske skole. Studiet ønsker å finne ut hvilke oppfatninger grunnskolelærere har av
dybdelæringsbegrepet, og da spesifikt innen matematikkfaget.
Metode: Det ble benyttet en kvalitativ metode med fenomenografisk tilnærming. Det ble samlet inn 22
informanter fra 6 forskjellige skoler. For å øke kvaliteten på analysene av data tok jeg i bruk Dahlgren og
Fallsberg (1991) syv trinns analysemodell. Resultater: Det ble til sammen to overkategorier, 12 beskrivelseskategorier og 28 underkategorier, som
beskriver forskjellige oppfatninger informanter har av dybdelæringsbegrepet i matematikk. Overkategoriene
fordelte beskrivelseskategoriene i tre deler. Den første overkategorien ble kalt «Elevkjennetegn». Denne
overkategorien tar for seg at lærere oppfatter dybdelæring ut fra hva elevene sitter igjen med etter at
læreren har tilrettelagt for dybdelæring. Den andre overkategorien er både «Elevkjennetegn og Læreres
tilrettelegging for dybdelæring». «Læreres tilrettelegging for dybdelæring» handler om i denne masteren
om læreres tiltak for å legge til rette for at elevene skal få mulighet til å tilegne seg dypere kunnskap. I
denne overkategorien viser beskrivelseskategoriene at det å få elevene til å undre seg over matematikken,
og det å se sammenheng i matematikk sammen med andre fag, gir dybdelæring i matematikk.
Oppfatningene ble plassert i «Elevkjennetegn og læreres tilrettelegging for dybdelæring», fordi
informantene trakk fram tiltak de gjorde for å tilrettelegge for dybdelæring samtidig som det kommer fram at
det først er dybdelæring, for enkelte informanter, når elever viser at de kan undre og se sammenhenger på
egenhånd. Den siste overkategorien er «Læreres tilrettelegging for dybdelæring». Her kom det fram en
rekke tiltak lærere brukte for å gjøre dybdelæring tilgjengelig.
Konklusjon: Funnene i studien er kategoriene som viser en variasjon av forskjellige oppfatninger av
dybdelæringsbegrepet i matematikk. Det er mye læreravhengig hvor tilgjengelig dybdelæring er for elever i
grunnskolen. Gjennom varierte tiltak lærere gjør i undervisningen, har flere lærere som mål at elever skal få
en dypere forståelse. Ut fra utsagnene til informantene er det ikke noe skille mellom tilretteleggingen av
dybdelæringsbegrepet og om elevene har fått en dypere læring. Begge tilnærmingene blir definert som
dybdelæring. Det er to overkategorier som skiller mellom å tilrettelegge for dybdelæring, og dybdelæring
som et psykologisk og læringsteoretisk konsept. Mine analyser viser at lærere er mer opptatt av det
didaktiske og pedagogiske rundt dybdelæringsbegrepet enn det psykologiske.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap