Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangnes, Tonje Fjogstad
dc.contributor.authorØdegård, Pia Marie Husdal
dc.date.accessioned2020-06-17T13:04:58Z
dc.date.available2020-06-17T13:04:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8719
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens likestillingsideologi i praksis, og deres aktivitetsvalg vil i denne forbindelse være av særlig interesse. Studiens utvalg består av fem kroppsøvingslærere fra fem forskjellige ungdomsskoler, i henholdsvis Oslo og Trondheim. Av de fem informantene, er to kvinner og tre menn. Studien er teoretisk forankret i et sosialkonstruksjonistisk kunnskapssyn. Innhenting av prosjektets data har foregått ved bruk av kvalitativ metode, basert på semistrukturerte intervju. I studiens analyse, benyttes Iver B. Neumanns tolkning av diskursanalysen. Resultatene gir en indikasjon på at studiens informanter tolker likestilling som et komplekst og utdatert tema. Videre tyder funnene på at lærerne ikke bevisst arbeider med å ivareta en likestilt opplæring, da en likestilt kroppsøvingsarena allerede antas å være etablert. Studien viser at det i dagens kroppsøvingsfag er tematikk og utfordringer, som anses som viktigere enn likestilling. Som en konsekvens av dette har likestillingsdiskursen, blitt utkonkurrert av andre diskurser med innflytelse på faget. Lærernes utsagn tyder på at disse diskursene er militærdiskursen, idrettsdiskursen, den medisinske diskurs, samt fitnessdiskursen. Når det gjelder aktivitetsinnhold, gjenspeiler dessuten lærernes utsagn en kroppsøvingsundervisning preget av en kjønnsstigmatiserende diskurs, da innholdet representerer en overvekt av aktiviteter som tradisjonelt sett blir forbundet med det maskuline.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectLikestillingen
dc.subjectKroppsøvingsfageten
dc.subjectKjønnen
dc.subjectKroppsøvingslærereen
dc.subjectDiskursanalyseen
dc.subjectSosialkonstruksjonismeen
dc.titleLikestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfageten
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel