Likestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfaget
Abstract
Hensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i
kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens
likestillingsideologi i praksis, og deres aktivitetsvalg vil i denne forbindelse være av særlig interesse.
Studiens utvalg består av fem kroppsøvingslærere fra fem forskjellige ungdomsskoler, i henholdsvis Oslo
og Trondheim. Av de fem informantene, er to kvinner og tre menn.
Studien er teoretisk forankret i et sosialkonstruksjonistisk kunnskapssyn. Innhenting av prosjektets data har
foregått ved bruk av kvalitativ metode, basert på semistrukturerte intervju. I studiens analyse, benyttes Iver
B. Neumanns tolkning av diskursanalysen.
Resultatene gir en indikasjon på at studiens informanter tolker likestilling som et komplekst og utdatert
tema. Videre tyder funnene på at lærerne ikke bevisst arbeider med å ivareta en likestilt opplæring, da en
likestilt kroppsøvingsarena allerede antas å være etablert. Studien viser at det i dagens kroppsøvingsfag er
tematikk og utfordringer, som anses som viktigere enn likestilling. Som en konsekvens av dette har
likestillingsdiskursen, blitt utkonkurrert av andre diskurser med innflytelse på faget. Lærernes utsagn tyder
på at disse diskursene er militærdiskursen, idrettsdiskursen, den medisinske diskurs, samt
fitnessdiskursen. Når det gjelder aktivitetsinnhold, gjenspeiler dessuten lærernes utsagn en
kroppsøvingsundervisning preget av en kjønnsstigmatiserende diskurs, da innholdet representerer en
overvekt av aktiviteter som tradisjonelt sett blir forbundet med det maskuline.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap